Den folkekjære evangelisten endret endetidssyn. Nå stemples han som vranglærer
Finn-Arne Lauvås har skrevet sanger som «Jesus har frelst min sjel», og vært heltidsforkynner i Pinse-Norge i 47 år. Nå trekker han i tvil at Jesus skal komme tilbake for å hente de som er frelst.
Det er også slutt på å spekulere i hvem som kan være Antikrist, og Israel som nasjon har forspilt sine sjanser.
Det er kraftig kost han serverer.
– Det er Jesus alt handler om. Jeg forkynner Kristus, på grunn av mitt preteristiske syn. Jeg slipper å ha sånne vedheng som å velsigne Israel, så skal jeg bli velsignet, sier Lauvås.
Bibellæreren og sangevangelisten fra Karmøy har reist med evangeliet i flere tiår, og har hatt bred appell.
Han har vært tilknyttet De frie evangeliske forsamlinger.
Det er de siste årene han mener å ha fått lys over en rekke sannheter i Guds ord som utfordrer læren i hans eget miljø.
Og da vil han ikke nøle med å dele det.
– Jeg har de siste 3,5 årene skrevet 30 bøker om disse tingene, sier Lauvås til Dagen.
Det er altså ikke gjort på fem minutter å skulle forklare det nye synet på endetiden og Israel, som han nå fronter.
– Dette er ikke en pynting på det gamle synet. Det er en helt annen innfallsvinkel, forteller Lauvås.
Nå møter han kraftig motstand.
Boikott
– Jeg blir boikottet mange steder, men det lever jeg godt med.
For læren han de siste årene har falt ned på, strider med et såkalt «klassisk endetidssyn» i pinsekarismatiske kretser.
Nylig gikk bibellærer Leif S. Jacobsen ut og advarte mot det «preteristiske» synet, som altså Lauvås de siste årene har tatt til orde for.
Preterisme er et syn på endetiden der man hevder at hendelser og profetier i Bibelen knyttet til de siste tider, allerede er oppfylt.
Jacobsen frykter at det han mener er læremessig villfarelse skal få bre om seg i pinsekarismatiske kretser.
Ingen Antikrist
Lauvås har ventet på at debatten skulle komme til overflaten, og ønsker den velkommen.
– I 2015 var jeg i en debatt med flere kjente kristne ledere. Det var ingen av dem som visste hva «preterisme» var, men nå kommer dette for fullt, sier Lauvås.
Han sier han nå forkynner en preteristisk lære.
– Jeg har tatt helt avstand fra dispensasjonalisme, sier Lauvås, som da ikke tror Jesus skal komme tilbake slik man forkynner i klassiske pinseretninger.
– Dette skulle skje i løpet av noen av disiplenes levetid, sier han, og viser til Matt. 16:28.
Han fortsetter å forklare:
– Herren skulle komme som kongenes konge og herrenes herre – det er som den usynlige Gud, sier Lauvås, og peker på 1.Tim.6:14-16.
Lauvaas har heller ingen tro på at Antikrist er en person som vil dukke opp.
– Både Hitler og Kissinger ble jo utpekt som Antikrist. Antikrist betyr «det som er i stedet for Kristus». Da mener jeg det er våre tankebygninger det er snakk om. Alt i våre tanker som hindrer Kristus.
Israel
Også i Israels-synet går han i en annen retning.
Lauvås mener at Gud kun har «ett» folk, som er alle troende i Kristus. Israel er ikke lengre Guds eiendomsfolk som har spesielle løfter.
– Riket ble tatt fra det vantro Israel og gitt til et folk som bærer fruktene, fremsetter Lauvås.
Lauvås svarer nærmere for sitt Israels-syn på sin Facebook-side.
– Sitter på gjerdet
Han opplever at flere bibellærere og forkynnere går klart ut med at det han lærer ikke er i tråd med Guds ord.
Også bibellæreren Gordon Tobiassen, som er kjent som Israel-spesialist, uttrykker stor uenighet med Lauvås preteristiske syn, gjennom media.
De to har begge virket i De frie evangeliske forsamlinger, som nå er en del av Pinsebevegelsen.
Lauvås er rett og slett ansett som en vranglærer av flere brødre.
– Det har jeg ikke noen problemer med. Dersom du leser kirkehistorien, ble alle de som gikk utenfor de oppgåtte stiene anklaget for vranglære.
Selv mener han debatten mangler dybde.
– Jeg savner at det brukes bibelvers. Skal vi ha en debatt om bibelske sannheter, så må vi bruke Bibelens ord, ellers blir det bare påstander, sier Lauvås.
Han har tro på at flere vil komme til det samme, preteristiske synet på endetiden og Israel.
– Flere og flere ser tegninga, men det er lettere å sitte på gjerdet og vente på hva flertallet mener.