Denne uken feirer de fleste kristne Marias himmelfart: – Hun ble løftet inn i himmelen
15. august er høytid for ortodokse og katolske kristne verden over.
Du har trolig hørt om Kristi himmelfart.
Men kjenner du til Marias himmelfart?
Torsdag 15. august feiret flertallet av kristne Marias opptakelse i himmelen.
Her til lands har det ikke i nyere tid vært tradisjon for å feire denne dagen.
Men dagen, som i norsk historie er kalt Marimesse, er markert på så å si alle norske primstaver.
«Opptakelse» versus «himmelfart»
Den katolske sivilingeniøren Peder Foss (23) fra Oslo forteller at dagen gjerne feires ved å gå til høymesse, å gå i prosesjon og å be rosenkransen.
– Jesus ble båret inn i denne verden av sin mor. Som belønning bar han henne inn i sitt rike. Det er veldig vakkert, mener Foss.
Han forklarer at det skjelnes mellom «opptakelse» til himmelen og «himmelfart».
– Jesus Kristus fór selv opp til himmelen, mens Maria ble tatt opp, løftet inn i himmelen.
I kirken han tilhører, som regnes for å ha 1,3 milliarder medlemmer, er denne læren en trossannhet, et dogme.
Det betyr at en må gi sin tilslutning til den for å kunne kalle seg katolikk.
– Det står ingenting om dette i Bibelen. Hvorfor tror katolikker likevel på dette?
– Umiddelbart er det tre tekster som blir viktige: både Profeten Elia i 2. Kongebok og Enok i 1. Mosebok tas opp til himmelen.
Men den viktigste teksten er fra Johannes Åpenbaring, opplyser Foss.
Peker mot Jesus
Teksten om kvinnen, barnet og dragen peker tydelig mot Jesus og Maria, mener katolikk Peder Foss.
Det er her Den katolske kirken henter det bibelske grunnlaget for denne feiringen.
I den katolske kirke læres det ikke noe om hvorvidt Maria døde eller ikke, bare at hun ble tatt opp til himmelen.
– Men det har aldri blitt funnet ben etter henne. Det er påfallende, for de tidlige kristne var snare til å ta vare på apostlenes ben, såkalte relikvier, forklarer Foss.
Det gjorde de første kristne blant annet som en respons på gnostikernes idé om at kroppen var ond.
– De kristne tenkte at kroppen var gudegitt og at den skulle oppstå på den siste dag. Derfor tok de vare på den.
Maria uten synd
Det er også katolsk lære at Maria var uten synd.
Noe av tanken ved denne læren er at Maria er «den nye Eva», mens Jesus er «den nye Adam», forklarer Foss.
– Hun gjør opp for Evas forbannelse, hun som også ble skapt uten synd. Hvis Maria skal være større enn Eva, slik Jesus er større enn Adam, må Maria være uten synd hun også, fortsetter han, men presiserer:
– Det er ikke noe hun har gjort seg fortjent til. Det er Guds gave til henne på grunn av hennes plass i frelseshistorien, avslutter Foss.