Difor trur psykologen du blir lykkelegare av å gå i kyrkja
– Dei lykkelegaste menneska tar inn over seg heilskapen av livet, og det mogleggjer den kristne trua, seier pastor i Salt Bergenskirken og doktor i psykologi, Elisabeth B. Husabø.
Verdas lykkerapport for 2022 viser at Noreg, som ofte har toppa lista som det lykkelegaste landet, no har falt ned til åttande plass.
Verda over er folk meir stressa og bekymra.
I bibelteksten som prestar over heile landet skal tale over kommande søndag, snakkar Jesus om lykke.
Dei lykkelege
I avsnittet står eit uvanleg ord i sentrum, nemleg det å vere sæl.
Ordet frå grunnteksten, makarios (μακάριος), kan omsettast med meir kjende omgrep som å vere lykkeleg, velsigna eller heldig.
Jesu bodskap er at i han skal sjølv dei tilsynelatande ulykkelege, vere lykkelege.
Kva er lykke?
Sjølv om Husabø nyleg leverte ein doktorgrad i psykologi, jobbar ho fulltid som pastor. Dagen møter ho på Forum Scene i Bergen der kyrkjelyden, Salt, heldt til.
Psykologen seier vi ofte forbind lykke med ulike mål som god jobb, å bli gift, få barn, hus og bil. Ho meiner det ikkje er ein årsakssamanheng mellom desse ideala og lykke.
Pastoren forklarar at lykke er ei subjektiv oppleving av å vere tilfreds i livet over tid, trass i at det frå tid til annan svingar opp og ned.
Difor handlar lykke om stabilitet, framfor status eller kva vi eig.
Truande menneske
Husabø seier menneske som er aktivt engasjerte religiøst ofte er lykkelegare enn andre, og viser til ein internasjonal studie frå 2019.
Noko av det avgjerande for eit lykkeleg liv er gode relasjonar, meining i livet, engasjement og sosiale nettverk. Psykologen forklarar funna i studien med at kyrkja tilbyr alt dette.
– Dei lykkelegaste menneska er dei som greier å ta inn over seg heilskapen av livet, og det mogleggjer den kristne trua for den enkelte.
Samtidig nemner ho at religion kan vere negativt.
– Maktmisbruk kan alltid vende om på noko elles positivt, men for dei aller fleste er trua ein ressurs som kan bidra til å gje oss eit godt liv.
Jesu håp
Husabø seier søndagens tekst der dei fattige og sørgande blir lova lykke, gjev meining for ho.
– Eg har inga tru på at velstand gjer oss lykkelege – der ein alltid jagar etter å eige meir, er det lett å samanlikne oss. Den kristne trua gjev eit håp i himmelen, og kanskje er det slik at dess mindre ein har, dess større blir håpet.
– Jesus kallar oss ikkje til eit perfekt liv, men til eit liv som rommar både gode og vonde dagar. Det han har lova, er at han går med oss. Eg trur dette er noko av mysteriet i trua som gjer det spennande å vere kristen, at Guds rike er her allereie no, men enno ikkje, seier ho.
Pastoren trur ikkje det å bli lykkeleg er meininga med livet.
– Skal ei subjektiv oppleving vere meininga med livet? Eg trur heller meininga er å leve med Gud. Det er ikkje alltid eit lykkeleg liv, men det er eit liv i nåde, seier ho.
Korleis bli lykkeleg?
Psykologen trur ein ofte kan gjere noko med sin eigen lykke.
Ho råder folk som kjenner seg ulykkelege til å oppsøke fysiske fellesskap, ta kontakt med venner, og setje ord på det dei kjenner på.
– Det er ei kraft i å oppleve at folk tar imot deg, og vi treng ikkje la ei oppleving av å ikkje bli møtt få avgjere korleis vi forventar å bli møtt neste gong.
– Lykkelege menneske har ofte gode venner dei kan vere ærlege med, opplevinga av eit meiningsfullt liv, samanheng i verda, og nok midlar til å sleppe store varige bekymringar, seier ho.
Ho trur samtidig teksten viser at det er noko unikt ved korleis kristne menneske forstår lykke.
– Verda tenker at sorg og liding ikkje er noko å trakte etter, men i denne teksten blir det knytt til konkrete lovnader. Til dømes at dei som sørger skal bli trøysta. Det viser korleis den kristne bodskapen er annleis enn verdas ideal, seier ho.