Ekman sier ja til barnedåp

Ulf Ekman i ny debatt etter en kronikk om dåp.

Publisert Sist oppdatert

Livets Ord-grünnlegger Ulf Ekman har vekket sterke reaksjoner hos pinsekarismatikere etter at han tidligere i høst tok til orde for apostolisk suksesjon og åpnet for syv sakramenter. Nå kaster Ulf Ekman seg inn i en pågående debatt om dåp i den svenske pinsebevegelsen. Her tar han til ordet for at barnedåp kan være både teologisk riktig og gyldig.

Sveriges mest toneangivende pinsemenighet Filadelfia Stockholm åpner nemlig nå for medlemmer som er barnedøpte.

- Vi skal fortsatt forkynne troendes dåp, men barnedøpte skal også få bli medlemmer hos oss, sier pastor Niklas Piensoho til Världen idag.

Reaksjoner i bevegelsen

Uttalelsen fra pastoren i Sverige største pinsemenighet har fått følger. Internt i menigheten har flere medlemmer reagert, ifølge avisen. En av lederne i forsamlingen Olof Djurfeldt tror åpenheten for barnedøpte medlemmer vil gjøre forkynnelsen om dåp mindre tydelig. Nå vil Pinsebevegelsens leder Pelle Hörnmark samle alle pinsepastorene i Sverige for å samtale om emnet.

Men den nye retningen til Filadelfia Stockholm møter ikke motstand hos Ulf Ekman. I alle fall om vi skal tro hans lederartikkel i Världen idag. Her skriver Ulf Ekman blant annet: «Å akseptere dåp av barn til troende og gudstjenestefeirende foreldre bør derfor ikke se på som ubibelsk eller ugyldig.»

Han skriver at man kan dele kristenheten inn i to deler, de som aksepterer nådemidler og de som ikke gjør det.

Han skriver videre: «Nådemidler innebærer at man ser på for eksempel dåp og nattverd ikke bare som ytre symboler, som menneskelige handlinger gjort i lydighet, men også som kanaler for nåde som virkelig formidler det åndelige livet fra Gud. Det er dette som skiller det symbolske synet fra det realistiske.»

Dåp og evig liv

Ulf Ekman skriver også at dåpen formidler det den symboliseres, «det Gud vil gi oss, nemlig evig liv.» Videre spør Ekman spørsmålet som ofte skiller ulike dåpssyn fra hverandre: Når og hvem kan døpes?

«Det jødiske folket forsto den korporative tanken på folk og familie langt bedre enn vi som er så individualistiske gjør i dag. Som et trofast folk lot man i lydighet mot Gud sine nyfødte guttebarn omskjære, og fra tidlig alder underviste man dem om hva dette betydde. Det er dette som ligger bak Paulus' uttalelse i Kol 2:11,12 der han taler om dåpen som en omskjæring.»

Ekman peker i tillegg på at Det nye testamentet ble skrevet i en misjonsepoke og at man trolig døpte barn, i og med at man døpte hele husholdninger.

Han skriver: «Det greske ordet som benyttes er «oikos» og dette omfatter hele husholdningen, til og med barna.»

Sårende for kristne

Ekman mener fortsatt at personlig tro er nødvendig. Deretter skriver han: «Barna undervises og vokser inn i den nåden man har tatt imot i dåpen.» I artikkelen peker han også på problemet med de tilfellene der dåpen ikke leder til en praksis av kristent liv men bare blir en «... sosial navneseremoni der man mister troens egentlige innhold.»

Men å hevde at barnedåpen er ugyldig når den utføres i den treenige Guds navn ved troende og gudstjenestefeirende foreldre er både «problematisk og dessuten sårende for mange kristne», skriver Ekman.

Livets Ord har siden starten i 1983 praktisert troens dåp, og har aldri tidligere tatt til ordet for at barnedåpen har vært teologisk riktig.

DAGEN

Powered by Labrador CMS