TEOLOGI: Martin Jakobsen er førsteamanuensis i teologi ved Ansgarskolen.

Er frelse uten å ha hørt om Jesus mulig?

Verken jøder eller hedninger får til å leve etter Guds vilje. Å tro at man kan bli frelst gjennom gjerninger, er kun hypotetisk mulig, mener teolog.

I søndagens lesetekst fra Romerne 2,13-16 skriver Paulus om at hedninger som aldri har hørt evangeliet, likevel har en aktiv samvittighet. «De viser med dette at lovens krav står skrevet i hjertet deres», skriver apostelen.

Åpner han i denne teksten opp for at de som ikke har hørt evangeliet kan bli frelst?

Martin Jakobsen, førsteamanuensis i teologi ved Ansgarskolen, tror teksten kan gi inntrykk av det, men han tror ikke at Paulus åpner opp for det.

– For senere i samme kapittel, og i Romerbrevet, gjentar apostelen gang på gang at vi alle er syndere, og at ingen når opp, han.

Evnen til å se hva som er godt

At «lovens krav» står skrevet i menneskenes hjerter, får konsekvenser, ifølge teologen.

– Det gjør noe med mennesker, også de som ikke har loven eller er vokst opp i noen kirke. Også på dem kan man merke at de er skapt av Gud.

Romerne 2,13-16

13 For det er ikke de som hører lovens ord, som blir rettferdige for Gud. Nei, de som gjør det loven sier, de skal kjennes rettferdige. 14 For når folkeslag som ikke har loven, av naturen gjør det den sier, er de sin egen lov, enda de ikke har loven. 15 De viser med dette at lovens krav står skrevet i hjertet deres. Om det vitner også samvittigheten deres, når tankene deres anklager eller forsvarer dem. 16 Dette skal bli klart den dagen Gud ved Jesus Kristus dømmer det skjulte i menneskene, slik jeg har forkynt i mitt evangelium.

Bibelselskapet, bokmål 2024

Jakobsen sier videre at evnen til å se og vite hva som er godt, verken er perfekt eller helt ødelagt.

– Hadde den vært perfekt, ville ikke Jesus lært oss noe nytt, og ingen ville heller blitt overrasket over bergprekenen. Samtidig har alle en erkjennelse av hva som er godt.

Ikke nok å søke rettferdighet

Daniel Gammelsæter jobber for tiden som lærer ved Framnes videregående skole øst for Bergen. For noen år tilbake var han og familien misjonærer i Indonesia.

Han har et sterkt forhold til Romerbrevet og har brukt mye tid på å undervise unge mennesker i Paulus-teksten.

Gammelsæter sier at det ikke er nok å søke rettferdighet. Mennesker må få høre evangeliet og lære hvem Jesus er.

– Det finnes ingen vei utenom Jesus, «for det er ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved.» (Ap 4:12) Bibelen er tydelig på det, sier han.

Unådde uten tilgang på bibel

Både Daniel og kona, Esther, er misjonærbarn. Dermed fikk de tidlig kunnskap om at det er veldig mange mennesker som aldri har hørt evangeliet om Jesus og som heller ikke har tilgang til en bibel.

LÆRER: Daniel Gammelsæter jobber for tiden som lærer ved Framnes videregående skole.

– Mer enn 42 prosent av verdens befolkning er kategorisert som unådde og har ingen tilgang på bibeltekster som forteller hvem Gud er. Dette var et behov vi ble oppmerksomme på. At vi reiste ut som misjonærer, var en respons på det.

Han peker på at søndagens lesetekst står i en større kontekst der Paulus i kapittel én innleder med å skrive om Guds vrede som er blitt åpenbart.

– Mennesker kommer til kort

– I løpet av de neste to og et halvt kapitlene får han fram at mennesker kommer til kort. De har feilet i å leve opp til Guds standard. Konklusjonen er at «alle har syndet og mangler Guds herlighet».

Misjonæren forteller at alle kulturer og folkeslag har en tanke om hva som er rett og galt. Det ligger i oss.

– Men så har mennesket konsekvent gjort det de visste var galt. De som har hatt tilgang på mye kunnskap om Gud, for eksempel de som har loven, har ikke greid å følge den. Og de som ikke har tilgang på Guds lov, har handlet imot sin egen samvittighet og gjort det de selv visste var galt. Absolutt alle har syndet og mangler Guds herlighet, for å sitere Paulus.

– Kommer til kort

Også Jakobsen understreker at ingen når opp, og at Paulus utelukker at noen kan leve opp til loven.

– Jødene kunne tenke at de var et veldig annerledes folk, fordi de hadde loven og hadde hørt fra Gud. Men så sier Paulus at det ikke gjør noen forskjell. For om de har loven og blir dømt fra den, så kommer de til kort. Det samme gjelder for hedninger. De får heller ikke til å leve etter Guds vilje.

Teologen mener at Romerbrevet får fram Guds rettferdighet. For hvis man aldri har hørt loven og ikke har noen forutsetning for å kjenne Guds bud, så blir man ikke dømt etter det. Men man blir dømt etter det som er utgangspunktet for alle mennesker: loven skrevet i våre hjerter.

– Hypotetisk mulig

– Kan hedninger som aldri har hørt, men som har loven skrevet i hjertet, bli frelst gjennom det?

– Jeg tror Paulus ville sagt at det er mulig, men at ingen vil få det til. Med andre ord er det bare hypotetisk mulig. Vi snakker om en sti som er smalere enn noe menneske kan greie å gå på. For målt fra egen standard; hvem av oss kan si at vi lever perfekt?

– Ikke truet av vår mangel på evne

Gammelsæter understreker at Guds respons på menneskets manglende evne, er å tilregne mennesker Guds rettferdighet ved tro på Jesus, uten noen gjerninger.

– Det er en rettferdiggjørelse som ikke er basert på vår evne, og som ikke er truet av vår mangel på evne, utdyper han og føyer til et «halleluja».

– Mange mennesker har en forståelse av at de ikke skal stjele eller drepe uten å ha hørt evangeliet. Gjenkjenner de lovens krav likevel?

– Jeg tror de vet, selv om de ikke nødvendigvis har den samme standarden som gis i de ti bud.

Rammeverk i alle kulturer

Ifølge Gammelsæter finnes det et slags rammeverk i alle kulturer. Noen handlinger blir sett på som gode, mens andre handlinger blir ansett som ugreie.

– Det kan være så enkelt som at det er en god ting å vise omsorg og gjestfrihet, mens det å avvise et menneske i nød, eller ikke ta seg av sine egne er ondt.

Prestasjonssirkel

Selv om han og familien har bosatt seg i Norge, er arbeidet veldig likt som ute på misjonsfeltet.

– Jeg jobber like aktivt med bibelundervisning og er drevet av det samme kallet. Om jeg underviser norsk ungdom eller unge i Indonesia, er ikke det viktigste, sier han.

Som lærer ved en kristen videregående skole møter han mange unge som ikke har forstått evangeliet og som sitter fast i det han omtaler som en prestasjonssirkel.

– Vi blir så opptatt av alt vi skal gjøre. Det ligger i vår natur. Sånn sett tror jeg at de fleste unge voksne også lever et prestasjonspreget kristenliv. Det preget også meg da jeg var ung.

– Guds nåde oppdrar oss

Når han underviser, legger han derfor vekt på å vise til hva Jesus har gjort for oss.

– Det er Guds nåde som oppdrar oss. Vi lever det livet vi lever på grunn av det han allerede har gjort for oss da han frelste oss. Som kristne er vi ikledd Kristi rettferdighet. Det er ikke en stilling vi kan forbedre eller fikse på, sier han.

Powered by Labrador CMS