Espen Ottosen: – Troen på at homofile kunne helbredes, gjorde mer skade enn gagn
Aldri før har informasjonslederen i Norsk Luthersk Misjonssamband sagt tydeligere fra om hva han mener om konverteringsterapi.
Espen Ottosen er en av få konservative kristne som i nyere tid har deltatt i det offentlige ordskiftet om homofili. Han har også skrevet bok om temaet; først «Mine homofile venner» og deretter den oppdaterte «En annerledes vei».
Men aldri før har informasjonslederen sagt tydeligere fra om hva han mener om konverteringsterapi. I sin faste spalte i Vårt Land skriver han at «håpet om helbredelse gjorde mer skade enn gagn».
Råder kirken til å omvende seg fra homofobi
Ottosen har nemlig lest pastor Greg Johnsons bok fra 2021 «Still time to care», som har undertittelen «Hva vi kan lære av kirkens mislykkede forsøk på å kurere homofili».
Ifølge bokbeskrivelsen gir den råd både «til en homofil person som hører evangeliet og kjenner seg truffet av Jesu livgivende kall», men også til «kirken om å omvende seg fra homofobi og heller tilby evangelisk kjærlighet og medfølelse».
– Det er en svært interessant bok, litt unik. Jeg lærte en del nytt her, sier Ottosen til Dagen etter å ha blitt spurt om årsaken til sitt nye og sterke utspill i debatten.
Begynte i karismatiske kretser
Det konkrete utgangspunktet i boken er bevegelsen Exodus International – en organisasjon som ga homofile håp om å bli heterofile.
«På høyden var hele 400 ulike organisasjoner og initiativer knyttet til paraplyorganisasjonen Exodus. Tusenvis ble tilbudt forbønn, samtale og terapi. Organisasjonens motto var «endring er mulig». Selv om det ikke alltid ble sagt eksplisitt, var holdningen at en homofil orientering kunne endres. Historier om tidligere homofile som levde i lykkelige ekteskap ble ofte løftet fram», oppsummer Ottosen om historikken i Vårt Land-kommentaren.
Nå er det 10 år siden bevegelsen ble nedlagt, men oppgjøret med tankegodset bak er fortsatt pågående. Ex gay-bevegelsen oppsto i den karismatiske bevegelsen og spredte seg senere til store deler av det evangelikale kirkelandskapet i USA.
– Det fantes en voldsom optimisme. Det gikk på at dersom vi bare finner årsaken til homofili, så kan vi finne fram til en metode for å reversere det. Ofte i kombinasjon med bønn. Slik skulle motiverte homofile kristne kunne oppleve endring, forteller Ottosen til Dagen.
Endret livsstil, men ikke orientering
Teologen og filosofen Ottosen kjenner selv flere homofile kristne og kjenner igjen beskrivelsen av hva flere av dem har møtt i kristne sammenhenger.
– Mange av dem har håpet og trodd på endring. Noen kan fortelle om det også, men da har det handlet mer om livsstil enn at den seksuelle orienteringen er endret.
– De avstår fra visse handlinger, med andre ord?
– Ja, det kan du si. Det er et veldig lite antall av disse som forteller at de har blitt fullt og helt heterofile. Men flere har opplevd at seksualiteten er noe formbar og flytende, og det er jo homobevegelsens påstand også, sier Ottosen.
Ble ikke sett som gode nok
– Hvilken skade er det du ser som er forårsaket av forsøkene på å kurere homofile?
– Det førte til depresjon. Fortvilelse. Du fikk liten frimodighet som kristen homofil. Jeg har vært redd for at det finnes en homofobi i kristne kretser. Det skapes en forventning om at de som opplever seg som homofile har valgt å være det, og er derfor ikke åndelig modne.
Greg Johnson beskriver i boken at selv om homofile valgte å ikke leve ut sin legning, opplevde de fortsatt at de ikke ble sett som gode nok. For de aksepterte ikke at Gud kunne gripe inn og endre den seksuelle orienteringen.
– Du nevner regjeringens forslag om konverteringsterapi i teksten din. Men er det slik å forstå at ex gay-bevegelsen primært fantes i USA og ikke i særlig grad i Norge?
– Det var nok mye mer vanlig i USA, ja. Men selv om jeg kritiserer mye av det som skjedde på 80- og 90-tallet i USA, er jeg fortsatt svært skeptisk til regjeringens forslag om konverteringsterapi. For det bør ikke kalles konverteringsterapi at en kristen person som ønsker det, får veiledning om å leve som singel, poengterer Ottosen.
Hvorfor nekte homofile å leve det ut?
– Hvilket råd vil du i dag gi til en homofil kristen som lurer på hva han eller hun skal gjøre?
– Jeg vil prøve å få sagt hva Bibelen sier om ekteskapet mellom mann og kvinne på den ene siden, og livet som singel på den andre. Jeg tror at i vår protestantiske kontekst, kanskje til og med litt påvirket av hollywoodkulturen, så har vi kanskje snakket for positivt om ekteskapet som selve veien til lykke og mening og glede i livet. Egentlig har vi ikke tatt nok på alvor at det alltid vil finnes kristne som av ulike grunner lever som single, sier Ottosen.
– Noen innvender at dersom den homofile orienteringen ikke lar seg endre på, så er det ikke rett å nekte noen å leve denne ut?
– I denne sammenheng er jeg en politisk liberalist som ikke ønsker noe forbud. Jeg vil ikke nekte mennesker noe som helst. Det dette handler om fra min side er hva kristen etikk sier om temaet. Alle har full frihet til å innrette sine liv helt annerledes enn hva vi mener er rett ut fra kristen tenkning, understreker han.
En ekteskapsfiksert kirke?
Deretter kommenterer han hvorvidt homofile kristne møter andre krav enn kristne ellers.
– Dette har jeg fundert på i lang tid. Her er det to bærebjelker som er viktig å få fram i et kristent perspektiv. Den ene er at vi ikke må si at det er et mindreverdig liv å være homofil og kristen sier Ottosen og siterer presten Ed Shaw:
«Vi lever i en sexfiksert kultur og en ekteskapsfiksert kirke».
Shaw opplevde at den største utfordringen han møter som kristen singel er at kirken er veldig opptatt av ekteskapet som veien til Guds rike. Og ofte er kirkens aktiviteter og strukturer bygget rundt familielivet.
Den andre bærebjelken Ottosen trekker fram er mer teologisk begrunnet.
– Jeg mener at alle mennesker er seksuelle syndere. Å legge bånd på sin seksualitet må alle mennesker. Derfor vil jeg nødig oppfattes dit hen at det finnes en god og en dårlig seksuell orientering.
– Allerede for 40 år siden understreket John Stott at vi ikke må plassere fristelsene som homofile møter i en helt særegen kategori. Fristelser møter alle mennesker, og at vi må prøve å motstå dem gjelder for alle, avrunder han.