For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Prekenhåndboken

HYRDEN: Jesus har utformet ur-lignelsen på en slik måte at han tildeler seg selv to forskjellige roller. Han er døren og han er den gode hyrden, skriver Odd Sverre Hove

Fårene og den gode hyrden

Publisert

Jesu store hyrdelignelse står i Joh 10. Selve ur-lignelsen fyller de fem første versene i vår tekst. Jesu utleggelse når så høydepunktet i vers 11 (det vil si etter vår tekst), der Jesus sier: «Jeg er den gode hyrde.»

Hyrdelignelsen er nærmest en mellomting mellom en vanlig lignelse og en allegori. Leon Morris sympatiserer med Lagrange som kaller den «un petit tableau parabolique», en liten serie med lignelsesbilder.

Lignelsen er full av ekko fra gammeltestamentlige tekster. Mest av alt gjelder det Salme 23 der kong David sier: «Herren er hyrden min. Jeg mangler ingenting.» Men like viktig er Esek 34. Der avskjediger Gud Israels onde hyrder (= ledere av alle slag, se 34,2–10). Deretter proklamerer Gud seg selv som Israels nye gode hyrde (vers 15). Og i neste åndedrett lover Gud en ny kong David som Israels hyrde (vers 23).

Powered by Labrador CMS