Forfrisket av nye pinsetoner
Glad musikk har trukket mennesker til Pinsebevegelsen helt siden starten. Musikkprofessor Per Kjetil Farstad beskriver pinsetoner i stadig utvikling i en ny bok.
Selv har gitaristen, produsenten og musikkviteren vært på innsiden av bevegelsen i over 40 år. I den ferske boken «Pinsemusikken» er han imidlertid først og fremst fagmann. Boken inngår nemlig i et forskningsprosjektet «Sanselig religion» ved Universitetet i Agder.
- Jeg har prøvd å skissere en historisk oversikt, men det er umulig å få med alt. Det dreier mest om Sør-Norge, fra Trondheim og sørover, sier Farstad.
Metodistisk inspirasjon
Helt fra Pinsebevegelsens inntog i Norge i 1907 har musikken stått sentralt.
- Den var litt annerledes enn det som ble presentert rundt i mer kirkelige kretser, litt gladere og friskere, med mer fart og kraft. Mange kom på pinsemøter for å oppleve musikken, sier Farstad.
Pinsepioneren i Norge, Thomas Ball Barratt, hadde bakgrunn som metodistprest.
Farstad understreker at Barratt og andre pinsevenner hentet mange impulser fra den metodistiske tradisjonen.
- Fra USA kom han igjen med mange sanger i kofferten som han enten hadde skrevet eller oversatt, sier professoren.
Mange av disse ble samlet i Pinsebevegelsens første sangbok, «Maran Ata», som kom ut i 1911. Farstad forteller at denne boken tematisk dekket det meste av det kristne livet, men hadde en glad gjennomgangstone.
Stor variasjon
Om Pinsemusikken hadde et særpreg, brøt den ikke helt nytt land. Uttrykksmessig mener Farstad at Frelsesarmeens musikk vant gjenklang i Pinsebevegelsen. Denne kristne hæren hadde åpnet ild i her landet noen år før pinsevekkelsen flammet opp. I begge bevegelsene folk tok i bruk instrumentene de måtte ha for hånden.
- De såkalte strengemusikkene hadde mange gitarer, tverrfløyte, mandolin, fiolin og så videre, forteller han.
Til å begynne med dominerte allsangen, men på 1940-tallet fikk man egne sang- og musikkonferanser og både grupper og solister som holdt et høyt nivå. Særlig var Filadefia i Oslo viktig for å få fram slike. Blant annet ble det der startet hornorkester og flere kor med solid kvalitet.
- Sangeren og dirigenten Karsten Ekornes gjorde en fremdragende jobb, sier Farstad.
Han påpeker også at mange dyktige svenske pinsesangere- og musikere fikk stor innflytelse og formidlet mye inspirasjon i Norge.
Generasjonsmotsetninger
På 1950-tallet vokste det også fram en sterk interesse for duettsang. Særlig stor suksess hadde pinseduoen Kjell og Odd.
- De solgte bortimot 250.000 plater selv om de ikke ble spilt noe særlig på NRK, ser Farstad.
Rockens gjennomslag i etterkrigstiden utløste begeistring hos noen pinsevenner og advarsler hos andre.
- På 1970-tallet var det flere artister i Pinsebevegelsen som trakk inn elementer fra rock, sier Farstad.
Det utløste debatt i bevegelsens organ Korsets Seier. Plater i denne sjangeren ble stort sett ikke utgitt på Pinsebevegelsens eget plateselskap Klango, som distribuerte det meste av pinsemusikk, men på den egne «labelen» Joy.
Farstad mener debatten om musikk i stor grad handler om generasjonsforskjeller.
- Den musikkstilen vi kommer fram til når vi er 25-30 år gamle, holder vi stort sett fast ved resten av livet med mindre vi er opptatt av å åpne oss for ny musikk, sier han.
Lovsangsbølge
Musikkens funksjon de siste 30-40 år er ifølge Farstad blitt preget av lovsangs- og tilbedelsesbølgen som skyllet innover norsk kristenliv på 1970-tallet. Dels skjedde det gjennom den karismatiske fornyelsen, dels gjennom Jesus-vekkelsen.
- De tradisjonelle strengemusikkene og menighetsmusikkene strevde med rekrutteringen og de enkle lovsangene ble mer og mer populære. De første Praise-platene som kom ut i USA i 1974, ble bestselgere i mange år, sier han.
Ny sangstil
I Korsets Seier ble dette kalt den nye sangstilen.
- Fra frie møter i Sarons Dal og etter hvert statskirkens Oase- samlinger lød det frisk, frigjørende lovsang som vektla friheten i Kristus. Etter hvert smittet dette også over på lokalmenighetene, sier han.
I dag oppfatter han at det hersker full frihet til å bruke den uttrykksform man mener passer best.
- En helt ny generasjon av kristne er opptatt av bønn og lovsang som den grunnleggende plattform i kristenlivet ved siden av forkynnelsen av ordet. Det ble skapt en ny teologisk forståelse for viktigheten av lovsang og tilbedelse. Dette førte til en forkynnelse som la vekt på intimitet og lovsang i gudslivet, sier Farstad.
Katolikker synger Samuelsen
En av konsekvensene var at det ble mindre interesse for tradisjonell strengemusikk og korvirksomhet som hadde stått sterkt helt fram til 1980-tallet. Men i det siste ser han tendenser noen plasser til større interesse for slik virksomhet igjen.
Nå for tiden synes Farstad det er vanskeligere å finne noen typisk pinsetone. Han påpeker at kristne miljøer i forskjellige tradisjoner henter sanger fra hverandre. Et talende eksempel er at predikanten og sangeren Åge Samuelsen, som i sin tid ble for kontroversiell for Pinsebevegelsen, nå har vunnet innpass i katolikkenes salmebok. Det musikalse uttrykket er heller ikke spesielt ulikt i eksempel vis lutherske og pinsekarismatiske ungdomsmiljøer. Men han registrerer at noen av de som er toneangivende i forskjellige ungdomsmiljøer, er pinsevenner.
- David André Østby og miljøet rundt Filadelfiakirken i Oslo og ungdomsmiljøet i Filadelfia Kristiansand er eksempler på dette, påpeker han.
Fostrer musikere
Men Pinsebevegelsen har ikke bare spredt musikk til andre miljøer. Farstad påpeker at mange kjente norske musikere også i allmenne sammenhenger har pinsebakgrunn. Bassisten Johnny Sjo, søstrene May-Britt Andersen og Inger Lise Rypdal og Jan Groth er noen eksempler.
- Jeg jobber for tiden med et forskningsprosjekt i Agder-fylkene der jeg ser at erfaringen man får med å opptre i menigheter, har stor betydning for å utvikle seg som musiker, sier Farstad.
dagen