SAKRAMENT: Prosesjonen hadde fire stopp. Ett for hver av de største nasjonale grupperingene i den katolske kirken: Polsk, tamilsk, spansk og norsk.

Fylte gatene med katolsk nattverdsglede

Norske katolikker fra 121 ulike nasjoner feiret på søndag nattverd med folkefest.

Publisert Sist oppdatert

Bergens største kirke var i helgen full av katolikker. St. Paul kirke ble for liten for å romme forsamlingen på om lag 900, og halvparten feiret derfor messe i den innleide Johanneskirken.

Katolikker fra 121 ulike nasjoner stilte seg i et tog som gikk nedover Bergens gater for å feire nattverden. Prosesjonens midtpunkt var et velsignet nattverdsbrød.

– Da vi var få turte vi ikke gå nede i byen, men nå som vi er så mange har det faktisk blitt en verdifull markering, sier Ewa Bivand, menighetsrådsleder i St. Paul kirke i Bergen.

– Det er to viktige momenter ved denne feiringen. Det ene er å demonstrere troen vår. Å bære Kristus ut på byens gater og torg slik at alle kan se. Det andre er at det er stort samarbeidsprosjekt mellom alle de ulike gruppene i menigheten, sier sogneprest i den katolske kirke Alois Arnstein Brodersen om den katolske høytidsfeiringen Corpus Christi, oversatt fra latin «Festen for Kristi legeme og blod».

BÆRER NATTVERD: Nattverdsbrødet bæres i en monstrant.

Forvandlingen

Det er tiende gang høytiden feires med prosesjon i Bergen, men høytidens tradisjon strekker seg tilbake til 1264 da pave Urban IV la til feiringen til kirkeåret.

Hensikten med feiringen er å tydeliggjøre den katolske kirkes lære om nattverden. De underviser nemlig at nattverden fysisk gjøres om til Jesu kropp. Ifølge den katolske katekismen er da «Kristus selv, levende og herliggjort, til stede på en sann og virkelig måte med hele sitt vesen, Hans legeme og blod, med sjel og med guddom».

– Vi står på at dette virkelig er Kristi legeme. Prosesjonen har historisk blitt omtalt av noen som katolikkenes propagandamarsj, ler Brodersen.

Ned gatene gikk blant annet syngende kor, korsbærere, et lokalt korps som spilte marsjmusikk og medlemmer fra menigheten bærende på mariastatuetter. På ruten var det satt opp fire alter. Ett for hver av de største nasjonalitetene som er representert i menigheten.

På hver av disse var det et kort opphold, hvor en prest fra de ulike gruppene holdt en kort tale med påfølgende bønn på sitt morsmål. Hvert stopp ble konkludert med en latinsk fellessang som all kunne:

– La oss da med ærefrykt tilbe dette sakrament. Vike skal den gamle pakt for det nye testament. La da troen være vitne der hvor tanken ei er kjent, sang forsamlingen.

OVERBEVISNING: Mangfoldet i St. Paul menighet er stort, og medlemmene har ulike tradisjoner for når de sitter og står under messen.

Samlende

Kun i Bergen er kirkegjengerne fra den katolske kirke fra hele 121 forskjellige land. En av initiativtakerne til den bergenske versjonen av feiringen, polske Ewa Bivand, sier festen virker samlende for den flerkulturelle kirken.

– Vi samles i bønn, og da er ikke språket så viktig. Selv om man ikke kan norsk så godt, er ikke det så viktig, for de fleste kan liturgien uansett. Til vanlig møter mange av gruppene kun hverandre, men her kan vi være sammen i denne prosesjonen for å vise at vi er så mange og at vi er ett. Vi er ikke mange kirker, vi er en kirke, sier Bivand.

Den katolske kirke i Norge har om lag 160.000 medlemmer, 20.000 av disse bor Vestland og 12.000 av disse i Bergen.

Bivand forteller at de ikke alltid har feiret høytiden på denne måten.

– Vi pleide å ha et alter utenfor kirken, og så gikk vi rundt kirken. Så klaget Dom Alois og sa at vi burde ha en prosesjon. Da sa jeg at det første vi trenger er en baldakin. Alois reiste så til Polen og kjøpte en baldakin, sier Bivand.

En baldakin er et mobilt tak som bæres av fire søyler. Under denne gikk den som bar nattverdsbrødet under prosesjonen.

UNDER BALDAKIN: Sogneprest Alois Arnstein Brodersen var en av fire som bar monstransen som inneholdt nattverdsbrødet.

Miss Universe

Langt fremme i prosesjonen går Jessa Fuentes Dayaganon. Hun har på seg filippinsk folkedrakt og en skinnende krone. Hun er glad for å få være en del av feiringen.

– Lov og takk Gud at jeg har fått muligheten til å representere landet mitt i dag, sier hun.

– Hvorfor har du på deg en krone?

– Jeg kommer fra Filippinene. I fjor vant en fra Filippinene skjønnhetskonkurransen «Miss Universe», og det er jeg så stolt av.

FILLIPINSK: Jessa Fuentes Dayaganon ikledd filippinsk folkedrakt med krone på hodet.

Kun katolikker

Det er en festdag for de mange, men det er likevel ikke alle som kan delta på selve sakramentet.

– Hvorfor kan kun katolikker ta nattverd i en katolsk forsamling?

– Det finnes ikke noe enkelt svar. Vi bruker ordet kommunion om nattverd. Nattverden er enhetens sakrament som forener oss med Kristus og dermed med hverandre. Men dersom noen ikke hører til enheten, Den katolske kirke, så kan de heller ikke ta i mot kommunionen, sier sogneprest Brodersen.

Men avslutningen på prosesjonen kan alle være med på. Da serveres det pølser, brus og øl i krypten under St. Paul kirke til stor begeistring for slitne bidragsytere og kirkemedlemmer.

INITIATIV: Eva Biwand og den katolske sognepresten har vært pådriverne for å få opprettet Bergen sin versjon av Corpus Christi-feiringen.
Powered by Labrador CMS