TRØST: Har du trøstet og satt mot i andre kristne i det siste, spør Sverre H. Skilbreid.

Har du trøstet med basun og gjenkomst?

«Trøst og sett mot i hverandre med disse ordene!» 1 Tess 4:18

Har du trøstet og satt mot i andre kristne i det siste, med slike ord? Om basun og Jesu gjenkomst, de dødes oppstandelse og vår opprykkelse? Kanskje ikke, det kan virke litt fjernt for mange. Men det er den sammenhengen bibelverset står i. Og for Paulus og de første kristne var dette en nær virkelighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det var tydelig at de forventet at Jesus skulle komme igjen raskt. Så raskt at det nesten var vanskelig for dem at noen av de troende hadde rukket å dø. Det er ofte slik når Gud viser sin agenda. Vi ser ikke tiden slik Han ser den.

Men likevel, om det er kort eller lenge igjen, denne virkeligheten er viktig for troen vår. Den trøster og styrker, den setter mot i oss, sier Paulus.

I nød, i sykdom og alderdom kan Himmelen bli viktig. Men det spørs om ikke Himmelen er en forankring vi trenger ellers også. Vi skal finne trøst og mot i hvordan det ender. Når vi deler ordene om dette med hverandre.

Det er ganske nær, det er allerede, viser Jesus. «Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet.» (Joh 5)

Det er nå, og det vil bli action til slutt. Når de døde står opp, og de som er på jorden rykkes opp. Våger vi å sette mot og trøst i hverandre med slike ord?