MOTSTAND: Peder Solberg (t.v.) og William Grosås forteller i podkasten «Ulest - kristne klassikere» om hvordan Dietrich Bonhoffer sto imot nazismen.

Hitlers martyr: – Billig nåde er vår kirkes dødsfiende

Dietrich Bonhoeffer vendte tilbake til Tyskland da det virkelig begynte å se mørkt ut. Det skulle koste ham livet.

Publisert Sist oppdatert

Den tyske teologen og anti-nazisten ble bare 42 år gammel. 9. april 1945 ble han hengt, bare en måned før Nazi-Tyskland kapitulerte.

Likevel er han en av de mest kjente teologene på 1900-tallet. Han er også hedret med en plass blant de moderne martyrene som er hedret med statuer over den vestlige inngangen til Westminster Abbey i London.

– Han var opptatt av at kristendommen kommer som ord fra Gud gjennom Kristus og skal bli kjøtt i meg, sier førstelektor Peder Solberg ved NLA Høgskolen i en episode av podkasten «Ulest - kristne klassikere».

Lenke til hele episoden finnes nederst i artikkelen.

Kamp om den dyre nåden

Episoden tar utgangspunkt i boken «Etterfølgelse» som Bonhoeffer ga ut i 1936. Da var det tre år siden Adolf Hitler var kommet til makten i Tyskland.

«Billig nåde er vår kirkes dødsfiende. I dag står kampen om den dyre nåden», skrev teologen.

Ulest - kristne klassikere

Podkast som utforsker én tekst fra hvert århundre av kirkens historie.

Produseres i samarbeid mellom NLA Høgskolen og Dagen.

Teologene Peder Solberg og William Grosås samtaler med journalist Tore Hjalmar Sævik.

Samtlige episoder finnes fritt tilgjengelig på Spotify, iTunes og andre tjenester som formidler podkast.

Podkasten har sin egen samleside: dagen.no/ulest

Han går skarpt i rette med nåde som et uendelig forråd som kirken bare kan øse ut.

«Billig nåde er nåde som læresetning, som prinsipp, som system. Billig nåde er tilgivelse som en allmenn sannhet, som en kristelig forestilling om Gud. Billig nåde rettferdiggjør synden, ikke synderen».

Boken tar utgangspunkt i Bergprekenen og legger ut hva Jesus mener med å være hans etterfølger.

Kulturåpen oppvekst

Ut fra Bonhoeffers bakgrunn var det ikke opplagt at han skulle bli en så radikal forkynner. Han vokste opp i en aristokratisk familie. Faren var en ledende professor i psykologi og var ikke troende, men det var moren.

– Hun ga barna en veldig kulturåpen og kulturelt grunnfestet innføring i kristendommen. I familien florerte alt av litteratur, intellektuelt liv, vitenskap og diskusjoner om alle ting, forteller Solberg.

En bror ble en ledende fysiker i Tyskland, en annen sjefjurist for Lufthansa.

Tro på fremskrittet

Dietrich Bonhoeffer begynte å studere teologi på en tid da den tyske fagteologien var regnet som ubestridt ledende i verden.

– Det kulturelle klimaet var formet av ideen om nasjonen som et slags redskap for Gud, sier høgskolelektor William Grosås ved NLA Høgskolen.

SELVTILLIT: Høgskolelektor William Grosås forteller at tysk teologi på Bonhoeffers tid var preget av en enorm selvtillit, også på nasjonens vegne.

Som andre tyske intellektuelle så mange teologer for seg at konflikt med andre nasjoner ikke var til å unngå. Slike motsetninger inngikk i prosessen med å bringe verden mot fullkommenhet.

Opptatt av barn og minoriteter

To forhold kom til å påvirke Bonhoeffer i andre retninger.

Det første var kontakten med den sveitsiske teologen Karl Barth, som etter hvert gikk sterkt i rette med den kulturoptimistiske liberalteologien. Han betonte i stedet at Gud talte direkte ovenfra. Teologien må følgelig baseres på Guds ord og kirken, ikke på naturen eller kulturen. Det er umulig å finne noe tilknytningspunkt i det naturlige menneske.

Det andre var at Bonhoeffer hadde opphold i Spania, England, Italia og USA.

– Reisene river ham ut av det monolittiske tyske perspektivet, sier Grorås.

Inntrykkene gjorde at den ekstremt intellektuelle tyskeren blant annet ble engasjert formidling av kristen tro til barn og opptatt av sosial rettferdighet.

– Han opplevde Amerika gjennom en svart venns briller, sier Solberg.

Det bidro til å åpne øynene hans for hvordan jødene ble behandlet i Tyskland.

Lederrolle som 27-åring

Selv om Bonhoeffer fortsatt var tysk patriot, var han blitt klar over mange svakheter ved hvordan denne kom til uttrykk. Det fikk alvorlige konsekvenser da han kom tilbake til Tyskland.

KORT LIV: Dietrich Bonhoeffer ble bare 42 år gammel, men satte dype spor som teolog på 1900-tallet.

Naziregimet innførte en klausul som krevde at prester måtte ha arisk opphav. For Bonhoeffer var det umulig å akseptere. Han ble en av lederne i bekjennelseskirken som sto imot dette kravet.

Da Hitler kom til makten i 1933, var Bonhoeffer bare 27 år gammel.

– Det er sprøtt å tenke på hvor ung han er. Men han har en masse internasjonale kontakter, og det er en av grunnene til at han spinnes inn i den rollen han får, sier Solberg.

Tilbake med siste båt

Mot slutten av 1939 får Bonhoeffer mulighet til å reise til USA igjen.

– Men han spurte hvilket ansvar han hadde og hvilken mulighet han hadde til å bygge opp Tyskland igjen hvis han flyktet, sier Grosås.

Etter et par uker returnerte han med den siste ordinære passasjerbåten som gikk over Atlanterhavet.

– Han var veldig klar over at dette kunne bety at han måtte dø for det han trodde på. Han hadde en sterk kallsbevissthet, sier Solberg.

Slutten av begynnelsen

Under andre verdenskrig bidro Bonhoeffer blant annet med etterretning for en gruppe som gjennomførte et attentatforsøk mot Adolf Hitler i 1944. Den såkalte Operasjon Valkyrie mislyktes, men involverte ble arrestert og dømt.

9. april 1945, en måned før Tyskland kapitulerte, ble Bonhoeffer hengt.

En britisk pilot som var fange sammen med teologen, fortalte senere at Bonhoffer sa følgende rett før henrettelsen: «Dette er slutten. For meg er det begynnelsen på livet».

Powered by Labrador CMS