Holder foredrag om kjønn og samliv: – Oppleves som et «martyrium»
Teologen Eirik Steenhoff opplever at kristne er vel så rammet av sekularisering som resten av samfunnet.
Eirik Steenhoff er katolikk og arbeider for tiden med en bok om det kristne synet på mennesket, kjønn og seksualitet.
Nylig deltok han i debatt på Dagsnytt 18 med Stephen Richard Trotter, leder for Norges Unge Katolikker. For en tid tilbake ble Trotter intervjuet av katolsk.no, nettstedet til Den katolske kirke i Norge. Der kom det frem at han og kjæresten flyttet inn sammen da de forlovet seg.
Som en konsekvens av det valgte han å avstå fra nattverden, som er et svært viktig sakrament for enhver katolikk.
Ifølge katolsk.no håpet Trotter at han, ved å avstå fra nattverden, kunne vise at man kan leve i fellesskap med kirken også i perioder hvor det er vanskelig å leve etter kirkens lære.
Det førte til en større reportasje i Vårt Land og en påfølgende debatt på Dagsnytt 18.
En bekreftelse av samboerskapet
Teologen, som er i innspurten med en bok om det kristne synet på mennesket, kjønn og seksualitet, sier at kristne må innse hvor sekulært folk flest tenker om ekteskapet.
– I dagens samfunn har samboerskapet erstattet ekteskapet som normen for hvordan man innretter sitt samliv. Hvis man inngår et ekteskap, er det gjerne bare som en romantisk stadfestelse av samlivet man allerede har sammen, sier han.
Hans egen sekulære bakgrunn, der foreldrene var samboere, gjør at han iblant har hatt et «utenfrablikk» på kristenlivet. Det ble tidlig klart for ham at kristne er vel så rammet av sekularisering som resten av samfunnet.
En pedagogisk utfordring
– På hvilken måte?
– Det ene handler om at kristne i økende grad lever som folk flest rundt seg. Det andre, som er enda viktigere, er at kristne ikke lenger kjenner de teologiske begrunnelsene for å tenke kristent om ekteskap, sex og samliv, og hvorfor det er en god måte å innrette livet på.
Han tror at det store spørsmålet i tiden fremover vil være om vi faktisk forstår vår egen tro og tradisjon på dette området.
Å få folk til å forstå hvorfor ekteskapet er den eksklusive rammen for sex og samliv, ser han på som en stor pedagogisk utfordring. Først og fremst fordi menneskelige spørsmål om kjærlighet og seksualitet ikke lenger forstås i lys av troen på Gud, selv ikke blant kristne.
– Kjærligheten har rammer
– Mange kristne fremstiller det som om det viktigste er at Gud har tålmodighet med oss og våre livsvalg, og at han har gitt oss noen idealer som vi forsøker å leve etter. Men det er ikke tilstrekkelig. Gud er på alle måter opptatt av menneskelig kjærlighet, enda mer enn vi våger å tro, sier han.
Steenhoff understreker at sannhet og kjærlighet henger sammen, og at kjærlighet er mer enn de følelsene man har for hverandre.
– Kjærligheten har også noen rammer. Det store spørsmålet fremover vil være om vi forstår de rammene og er villig til å ofre noe for å leve i pakt med sannheten, sier han.
Kjøper ikke premisset
– Du kom selv til tro i en alder av 19 år. Hvor krevende var det å skulle forholde seg til bibelens syn på samliv?
– Jeg kan ikke huske at det var spesielt krevende. Jeg tror kanskje at jeg hadde en naturlig dragning mot den. Det var en del av helheten som drev meg til kirken og til troens liv.
I debatten om homofilt samliv og samboerskap blir ofte menneskers erfaring tillagt større vekt enn bibelens lære, mener Steenhoff.
– Et eksempel kan være at samboerskap «føles bra» og gir en god mulighet til å bli kjent med hverandre før man gifter seg, utdyper han.
Men det er et premiss Steenhoff ikke kjøper.
Det motsatte av ekteskap
Han understreker at samboerskap per definisjon er det motsatte av ekteskap.
– Samboerskapet betyr at forholdet mellom partene alltid er på prøve, mens ekteskapet innebærer et løfte om livsvarig troskap. Også en forlovelse kan brytes.
For det andre, sier han, har sex en betydning som overskrider seksuell nytelse fordi det har en mening i Guds plan.
– Denne meningen kan vi bare forstå dersom vi utvider perspektivet vårt radikalt. Da vil vi innse at vår ofte kompliserte erfaring av kjærlighet tyder på en dypere lengsel etter å gi oss selv til en annen fullt og helt. Denne lengselen er det bare ekteskapet som kan innfri.
Selv hevder han at aksept for samboerskap også innebærer aksept for homofile samliv.
– Sier man ja til det ene, må man logisk si ja til det andre. I begge tilfeller opererer man med en endret forståelse av hva samliv og seksualitet er. I begge tilfeller er seksualiteten løsrevet fra ekteskap og familie.
Et «martyrium»
Steenhoff har de siste årene reist rundt og holdt foredrag om kjønn, seksualitet og samliv. Han opplever det som et slags kall, eller «martyrium» som han kaller det.
– Det må faktisk gjøres. Jeg er ikke så interessert i å snakke om folks privatliv. Jeg er mer interessert i at kristne lærer å gjenvinne egen tro og tradisjon. Da må vi begynne med oss selv.
Unge menn tar kontakt
På foredragene kommer han ofte i kontakt med unge mennesker med interesse for disse temaene.
– De aller yngste har vokst opp i et samfunn som er om mulig enda mer sekularisert enn det jeg vokste opp i. I Den katolske kirke erfarer vi særlig at unge menn oppsøker våre menigheter. Noen har en kristen bakgrunn, men stadig flere kommer «langveisfra».
Steenhoff tror det er en vekkelse på gang, men som katolikk tror han mer på at det vil skje en «moderat» vekkelse - først blant unge menn, og så blant kvinner.
Han tror videre at den umiddelbare årsaken til vekkelsen vil være tema som kjønn og seksualitet og begrunner det med at det er her kulturkrisen er mest synlig.
Gisler for en destruktiv måte å tenke på
– Unge jeg snakker med har skolebøker som er fullstendig normoppløsende. Det de lærer bryter ikke bare med en kristen kulturarv, men også med folks gudgitte intuisjon om hva som er sant og rett. Stadig flere, unge som voksne, reagerer på tanken om at det finnes flere kjønnsidentiteter som man kan velge som på «et koldtbord».
Han sier videre at «samfunnet og unge mennesker blir gisler for en destruktiv måte å tenke på.»
– Min opplevelse er at folk ikke vil godta det, og den dypeste begrunnelsen for det er at vi er skapt som mann og kvinne. Det er et ufravikelig premiss for all humanitet.
Åpne for å leve i pakt med læren
– Opplever du at unge mennesker har forståelse for seksuell avholdenhet?
– Det er vanskelig å svare på. Hvis vi snakker om dem som oppsøker kirken, så ser vi en klar åpenhet for å leve i pakt med det kirken alltid har lært. De er verken sære eller helt på siden av sine klassemiljøer, men de er åpne for å ta kirkens bud på alvor.
– Men det er helt klart at i et større samfunnsperspektiv er dette snakk om svært få. De aller fleste unge i dag har ingen forståelse for kristen tenkning om seksualitet. Men det er ikke dem jeg er mest bekymret for, det er de unge kristne som selv står i et enormt krysspress mellom kirken og kulturen omkring, sier han.