- Jeg visste knapt hva liturgi betydde

Pastor Stephan Christiansen i Jesus Church kaller seg ulykkelig uviten om sin tidligere kritikk av Den norske kirkes «stive» og «døde» liturgi. Nå omfavner han den kristne enhet.

Publisert Sist oppdatert

«Bli løst fra din stive li­tur­gi. La Her­rens Ånd sette deg helt fri. La hele ditt pro­gram få ligge for denne gang. Bli løst fra din stive li­tur­gi»

Slik lyder det førs­te ver­set i Step­han Chris­ti­an­sens låt «Re­li­giøst Ribba» fra 1995. Han er kjent for sine spiss­for­mu­le­rin­ger og sin kri­tis­ke hold­ning til Den nors­ke kir­kes «døde» li­tur­gi fra sine yngre dager.

Han voks­te opp i en pinse­me­nig­het og hadde knapt nok satt sine ben i noe annet enn det. Men med al­de­ren har han lært seg å sette pris på alle Guds folk, sier han.

- Jeg hadde hatt pro­ble­mer med å synge «Re­li­giøst Ribba» på samme måte i dag, nett­opp fordi jeg vet så mye mer nå. Med al­de­ren ser man mer og mer hvor be­gren­set man selv er og hvor be­gren­set kunn­skap man har. Og ikke minst hvor av­hen­gig man er av hele krop­pen for å kunne vokse i kjenn­skap til Gud.

- Så desto eldre jeg har blitt desto dy­pe­re har min for­stå­el­se blitt av dels hvor av­hen­gig jeg er av hele krop­pen, og hvor vik­tig det er at man bred­des i hele opp­le­vel­sen av Kris­ti le­ge­ne, sier Chris­ti­an­sen.

- Ulyk­ke­lig uvi­ten

I følge Chris­ti­an­sen har han nå lagt bak seg over 15 år med fel­les­kris­tent ar­beid på kryss og tvers av alle sam­men­hen­ger. Det har vært en be­ri­kel­se, sier han.

- Det som er in­ter­es­sant er at alt som heter for­mer kan bli stivt. Og som ung mann er det lett å tenke at det som er i sin egen sam­men­heng er fritt, mens det som er i en annen sam­men­heng er stivt.

- Så opp­da­ger man flere år se­ne­re at nei, alle for­mer for guds­tje­nes­ter kan bli til­stiv­ne­de. Man kan ha masse liv i den vak­res­te li­tur­gi­en, og man kan ha et så­kalt fritt pinse­møte som er like li­tur­gisk for­ut­sig­bart som hva som helst el­lers.

- Jeg viss­te knapt nok hva li­tur­gi be­tyd­de. Men det er slik at alle me­nig­he­ter har li­tur­gi, selv den mest ka­ris­ma­tis­ke me­nig­he­ten. For­skjel­len er kan­skje bare at noen har tenkt igjen­nom li­tur­gi­en, mens andre ikke har gjort det, sier Chris­ti­an­sen.

Frem­de­les en pinse­me­nig­het

Søn­dag 2. mars kunne Jesus Church feire åp­nings­guds­tje­nes­te i Mar­kus kirke på St. Hans­hau­gen i Oslo. Kir­ken er nå av­vik­let innen Den nors­ke kirke og leies ut til den unge pinse­me­nig­he­ten.

Det var med glede Jesus Church, med Step­han Chris­ti­an­sen i spis­sen, inn­viet kir­ken etter et 13 år langt no­made­liv. Kir­ken er inn­re­det med alter, al­ter­ring, ta­ler­stol, orgel og tra­di­sjo­nel­le kirke­ben­ker. Det enes­te som mang­ler er en or­ga­nist og en døpe­font.

- Vi bru­ker al­ter­rin­gen til dels nå, men når det er mange som møter opp så gjør vi det på samme måte som i dom­kir­ken, med flere natt­verd­sta­sjo­ner. Vi døper med tro­en­des dåp i for­sam­lings­lo­ka­ler med dåps­bas­seng. I pås­ken skal vi ha dåps­guds­tje­nes­te her i Mar­kus kirke, der­etter går vi ned til De Frie Evan­ge­lis­ke For­sam­ling i Møl­ler­gata 40 og har dåp der, sier Chris­ti­an­sen.

Trang til for­dyp­ning

Han un­der­stre­ker li­ke­vel at når me­nig­he­ten går inn i Mar­kus kirke, så gjør den det som en pinse­me­nig­het. Men at de, helt uav­hen­gig av Mar­kus kirke, gjen­nom flere år har kjent en trang til for­dyp­ning av natt­verds­fei­rin­gen og guds­tje­neste­li­vet.

- Vi er en pinse­me­nig­het og kom­mer til å for­bli en pinse­me­nig­het. Så jeg vil ikke si at vi får en til­nær­ming til Den nors­ke kirke ved å gå inn i Mar­kus kirke.

- Men på grunn av tran­gen til en for­dyp­ning vil man opp­le­ve at vi har en rekke klas­sis­ke guds­tje­neste­ele­men­ter. Vi bru­ker for ek­sem­pel den apo­sto­lis­ke tros­be­kjen­nel­sen, men syn­ger den til en rocke­komp. Vi har også satt en rocke­komp på den ni­kenske tros­be­kjen­nel­sen, og vi syn­ger «Fader Vår», sier Chris­ti­an­sen før han leg­ger til:

- Et spørs­mål å stil­le seg selv er hva Skrif­ten taler om et guds­tje­neste­liv som ikke blir prak­ti­sert, og er det noe som prak­ti­se­res som kan­skje Skrif­ten ikke løf­ter så høyt opp?

- Skrif­ten løf­ter opp natt­ver­den, taler om ulike for­mer for bøn­ner og det å be­kjen­ne Skrif­ten. Den taler om le­sing av Skrif­ten, og taler om en rekke ting som for en mo­der­ne kirke har blitt pe­ri­fer, eller som kan­skje føles uvik­tig. Det er ting som jeg ten­ker er det sen­tra­le, sier Chris­ti­an­sen.

Hele krop­pen

Men som en del av an­er­kjen­nel­sen av hele krop­pen, slik Chris­ti­an­sen ut­tryk­ker det, er om­fav­nel­sen av det ka­ris­ma­tis­ke livet også en vik­tig del av guds­tje­neste­li­vet.

- Vi ser en slags be­gyn­nel­se på en vei som inne­hol­der både et slags kon­tem­po­rært form­språk i for­hold til vår mo­der­ne mu­sikk, sam­ti­dig som det fin­nes klas­sis­ke guds­tje­neste­ele­men­ter og det ka­ris­ma­tis­ke livet hvor vi øns­ker en fri­het for Den Hel­li­ge Ånd. I Kris­ti kropp er vi av­hen­gig av å se med full­het fyl­den i hva Gud har gitt til hele sin kirke.

- I det øye­blik­ket man ten­ker at det som fin­nes i min vek­kel­ses­be­ve­gel­se er det som er å finne, da blir det fort for smalt og man kan gå glipp av mange skat­ter som Gud har gitt til hele sin kropp, sier Chris­ti­an­sen.

- Den ka­tols­ke kirke - en vel­sig­nel­se

Chris­ti­an­sen mener den ka­tols­ke kir­kes til­bake­komst er en vel­sig­nel­se. På spørs­må­let om Ulf Ek­mans kon­ver­te­ring til ka­to­li­sis­men sier han føl­gen­de:

- Det Jesus sa til Peter i det siste ka­pit­te­let av Jo­han­n­es evan­ge­li­um får være et vers for oss alle i disse tider. Da sa han «Hva angår det deg, følg du meg», sier Chris­ti­an­sen.

- Hva er ditt eget for­hold til den ka­tols­ke kirke?

- Jeg har gle­den av å ha brød­re og søst­re i alle sam­men­hen­ger. I opp­veks­ten min var det knapt nok en ka­to­likk å få øye på i Tøns­berg, mens si­tua­sjo­nen vi har her i Oslo nå er at kan­skje ti­tu­sen går til messe hver uke. De er en stor glede for denne byen.

- At tu­sen­vis av men­nes­ker går for å prise Gud, tar natt­verd og kom­mer sam­men som hel­li­ge er noe å være takk­nem­lig for, sier Chris­ti­an­sen.

DAGEN

Stephan Christiansen

Født 30. juni 1970

Han er oppvokst i Tønsberg og Horten, gift med Anne Christiansen. De har sammen tre døtre.

Grunnlegger av Ny Generasjon elev og studentunion i 1996.

Grunnlegger av Jesus Revolution i år 1997, som er en kristen ungdomsbevegelse.

Grunnlegger av menigheten Jesus Church Oslo i år 2000.

Har skrevet flere bøker og gitt ut musikk.

KILDE: Wikipedia.

Powered by Labrador CMS