Jordan Peterson fylte Grieghallen: – Tenk at han drar fulle hus overalt ved å snakke om Gud
Pastor Steinar Lofnes er begeistret etter at den canadiske stjernepsykologen ga en fullsatt Grieghall to timer med undervisning fra Bibelen.
Når vi ankommer Grieghallen en time før foredraget skal begynne, vandrer en mann hvileløst foran bygningen. Han har en stor plakat med seg. Der står det: «Jordan Peterson-billett til salg??»
Billettene til foredraget har nemlig vært utsolgt i flere uker. Og det til den største konsertsalen i Bergen, med plass til over 1600 mennesker.
Selv om foredraget ifølge annonsene handler om hans nyeste bok «Mer enn bare orden – 12 nye regler for livet» er jeg her for å høre om hans åndelige reise. Og om mulig, få møte ham personlig etter foredraget og spørre om nettopp dette. Her kan du lese hvordan det gikk.
Kvelden tok en uventet vending
Det jeg ikke visste var at dr. Peterson, den berømte psykologen som begynte sitt liv som ateist, skulle bruke nesten hele kvelden på å snakke om sin kamp med Gud. Og om hva han har lært fra bibelske figurer som Kain og Abel, Noa, Moses, Abraham, profeten Elia, jomfru Maria og Kristus selv.
Før han kommer på scenen er det konen, Tammy Peterson, som introduserer ham. Hun ble frisk fra en alvorlig krefttype i 2019, og forteller at hun nå har bønn som en del av sitt morgenritual.
Hun forteller også om hvordan det er å være gift med den uvanlige mannen. De har vært gift siden 1989, og da ville Jordan bare gifte seg på en betingelse: At paret alltid skulle fortelle sannheten til hverandre.
Feminismen og Jomfru Maria
Jubelen står i taket når dr. Peterson entrer scenen. Selv om det er en stor overvekt av mannlige tilhørere, er det også en god del kvinner til stede. Noen av dem får stille spørsmål som besvares underveis. En vil vite hva som bør være neste steg for feminismen.
– Dersom målet er å gjøre det bedre enn menn, eller å bli flinkere enn mannfolk, da trengs en bedre visjon. Jeg kan gi dere en visjon, sier han og begynner å fortelle om maleri fra renessansen som viser jomfru Maria med en stjernekrans rundt hodet, stående på en globe med en slange under fot.
– Dette er det arketypiske bildet av guddommelig morskap (motherhood). Der er det et element av selvoppofrelse, for når du blir mor ofrer du deg selv for ditt barn. Bildet av jomfruen med foten på slangen er et bilde på kvinnen som herskerinne over det onde. Slangen truer barnet, men ikke bare det, slangen er den onde ånd. Den gode moren beskytter ikke bare barnet fra det onde, men fra den onde.
Beskytter mot det onde
En god mor må beskytte barnet ikke bare fra onde personer, men også fra det onde i barnets eget hjerte, sier han. Men hvordan få til det, spør han, og svarer selv: «Man må ha hodet i stjernene», og viser til stjernekransen rundt jomfruens hode.
– Hva betyr det, da? Jo, det er å løfte sitt blikk opp mot det uendelige og etablere en relasjon til det. Og da har du gjort deg til en alliert av den ånd som beskytter mot det onde, den ånd som i evigheten kan kjempe mot selve ondskapen. Det er det rette målet en kvinne bør ha, og det er det rette målet for en mann også.
Sammen gjør mannen og kvinnen alt de kan for barnet, og i dette finner de sitt sanneste selv, poengterer han.
– Og det er en religiøs tanke: at du finner ditt sanne selv i tjeneste for andre. Kvinnen har hodet i stjernene og føttene på det evige onde. Gjør du dette, da vet bare Gud hva du kan oppnå. Og dette er i alle fall en langt bedre visjon enn å være bitter overfor mannfolk, sier Peterson før salen bryter ut i jubel og applaus.
Psykologens kamp med Gud
Foredragsholderen forteller at hans neste bok har fått tittelen «We who wrestle with God», eller «Vi som kjemper med Gud» (tittelen viser til Jakobs kamp med Gud i 1. Mos 32, journ. mrk.), og han har bestemt seg for at bergenserne skal få en smakebit fra boken.
Han går gjennom fortellingene mange kjenner fra søndagsskolen. Brødremordet, Noas ark, Babels tårn og befrielsen fra Egypt.
– Alt dette dreier seg om hvilket mål man bør sette seg. Det høyeste målet. Og hvilken ånd man bør alliere seg med. Poenget er at du bør være alliert med den ånden som Moses inngikk en pakt med, og som ga ham motet til å stå opp mot tyrannen og si det som var nødvendig å si.
– Blant antikkens grekere og romere var slaveriet standard praksis. Det fantes ikke noe sympati for slaver der. Vel, i Mosebøkene er ånden i opposisjon til slaveriet. Tror du på den ånden, spør Peterson.
Elias store åpenbaring
Han hopper fram til historien om profeten Elia i 1. Kongebok 19, og poengterer at de ytre truslene som Moses og Abraham måtte forholde seg til, nå også får en indre dimensjon.
– Han er den siste personen i landet som fortsatt har en relasjon til Ånden. Elia innser at Gud ikke er som en naturkraft. Mange andre religioner så nettopp sin gud som en naturgud. Men Elia innser at det ikke er slik det henger sammen. Han hører en indre stemme, og profeten Elia er faktisk opphavsmannen til uttrykket «den stille stemmen», samvittighetens stemme. At den stemmen kommer innenfra, bare du er villig til å lytte, det er en åpenbaring av enorme dimensjoner, sier han.
Samlet alle trådene i Kristus
Mot slutten av foredraget drar han alle disse trådene sammen, og sier at alt samler seg i ett menneske.
– Dette er selve hjørnesteinen i den nye boka jeg skriver. Den ånden i Det gamle testamentet som kaller Noa til å være forberedt på katastrofen, som kaller Abraham ut på eventyr, som kaller Moses til å gjøre opprør mot tyrannen og mot slaveriet, slås sammen. Og blir det kroppsliggjort. Det er historien i Det nye testamentet.
– Kristus går til korset frivillig. Og etter døden reiser Han ned til dødsriket og møter helvete ansikt til ansikt. På samme måte må vi ta på oss den tyngste byrden vi kan forestille oss. Og på samme måte må vi konfrontere ondskapen, sier han.
– Peterson rydder veien for mange
Etter foredraget snakker vi med Steinar Lofnes, som har lest og hørt mye av den canadiske psykologen. Hovedlederen i menigheten Jesusfellesskapet er begeistret over det han fikk høre.
– Hvordan kan det ha seg at det er fulle hus overalt hvor han drar når dette er budskapet hans? Det er utrolig. De fleste i denne salen var ikke kristne, og likevel får det han sier slikt gehør blant disse.
– Kanskje han ikke hadde hatt like bred appell dersom han framsto som en tradisjonell kristen predikant?
– Ja, selv om han ikke sier at han er kristen helt eksplisitt, så tror jeg likevel at han rydder veien for mange. Han er knallhard mot ateisme og marxisme, for eksempel. Han bruker litt andre ord enn vi kristne, men samtidig ligger det en argumentasjon for Guds eksistens under alt han sier. Ja, han snakker som psykolog, men samtidig sier han mer enn det.
– Og han drar stadig mer av sin visdom ut fra bibelske fortellinger, ser det ut til?
– Stemmer. Bare det at han gjør det helt stuerent å sitere fra Bibelen, er fantastisk. Historier som er blitt litt touchy i vår kultur. Han viser at det finnes en stor fortelling. En verdistruktur som vi forstår verden gjennom. Vi vil si at det er den kristne fortellingen som best gir mening av den menneskelige eksistensen, og han sier på en måte det samme, opplever jeg.