– Krevende bibeltekst for rike nordmenn
I søndagens prekentekst kommer Jesus med et stikk til rike som overser fattige.
Det er ikke mer glede og tilbedelse i en rik menighet enn i en fattig. Kanskje snarere tvert imot, om en skal tro generalsekretær i Kirkenes Verdensråd, Olav Fykse Tveit.
– Å ære Gud gir oss glede og verdighet som mennesker. I gudstjenesten blir det tydelig at vi er like overfor Gud. I tillegg til å avhjelpe og bekjempe fattigdom, har jeg sett hvor viktig det er for mange fattige at kirken samler dem til gudstjeneste.
Overser nød
Guds hjerte for de fattige og marginaliserte kommer til uttrykk gjennom hele Bibelen. I teksten som er prekentekst på søndag skrur Jesus stikken enda noen hakk til. Den rike mannen som overser fattige Lasarus dag etter dag, våkner opp til en dyp og vond erkjennelse idet han ser Lasarus ligge ved Abrahams fang. Selv befinner han seg i flammer som piner ham uten stans. Rollene er byttet. Lasarus har våknet til trøst og overflod, den rike mannen våkner til en ond og ensom tilværelse.
Fykse Tveit mener hovedpoenget ved det han omtaler som en lignelsesfortelling, er å poengtere den rikes manglende vilje og evne til å se den fattiges nød mens han ennå hadde tid.
Han hadde tross alt nærmest snublet over ham daglig.
– Når Jesus bruker så sterke ord som dette er det nesten alltid de rike og sterke han vil advare. Gud elsker ikke minst de fattige. Han kritiserer så skarpt som det er mulig at de rike ofte gir blaffen og ignorerer de fattiges behov. De døde vil forstå dette, men Jesus vil advare de levende, sier generalsekretæren, og minner om fortellingen om den rike unge mannen som ville vinne evig liv, men som ikke kunne gi slipp på sin rikdom og gi den til de fattige og følge Jesus.
Lukke hjertet
Olav Fykse Tveit snakker på telefon fra en flyplass i London. Han har mellomlandet på vei fra Karibia og hjem til Sveits. I kraft av å være generalsekretær i Kirkenes Verdensråd får nordmannen sett kirker i rike så vel som fattige deler av verden.
– Vi nordmenn blir vel fort de rike i møte med Jesu ord?
– Vi blir jo det, de fleste av oss i dagens Norge. Dette er en utfordrende tekst for oss. I en annen av tekstene til søndag fra Første Johannes brev spørres det hvordan kjærligheten til Gud kan være i oss om vi lukker hjertet for den som er i nød. Det følger et større ansvar med det å være rik. Det er ikke i seg selv galt, men det er galt om en ikke kan dele av rikdommen, sier Fykse Tveit. Han fortsetter å vise til Jakobs brev som advarer mot å forakte de fattige.
– Og tenk på Paulus som spør hvordan en kan feire Herrens måltid når noen spiser sin egen mat, mens andre er sultne.
Trøst
Av alle Bibelens tekster som løfter opp de fattige er kanskje denne en av de sterkeste, tror teologen. Det handler ikke bare om å gi de fattige penger, men også om å skaffe de fattige rettferdighet og å forhindre fattigdom.
– Handler lignelsen først og fremst om det jordiske livet, eller om etterlivet?
– Det går ikke an å skille de to perspektivene fra hverandre i Bibelen. Det Gud vil i det evige er også det Gud vil her og nå. I Fadervår ber vi om at Guds rike skal komme og at Guds vilje skal skje på jorden så som i himmelen.
Han tror fattige kristne kan kjenne på trøst i møte med dette sterke evige perspektivet. Det som skjer her og nå, er ikke alt.
– Men det er ingen unnskyldning for å la være å kjempe for rettferdighet, tvert imot. Det er jo nettopp gudsriket vi ber om skal komme her på jorden.
Gir hjelp
Hva ser så generalsekretæren på sine utallige reiser til kristne verden rundt? Forsvinner dette perspektivet for kristne? Både ja og nei, mener han. Han viser til norsk misjonsbevegelse, som har vært utpreget forkynnende, men også har lagt vekt på å hjelpe dem som trenger det mest. Den viljen til å arbeide for rettferdighet og dele av sin økonomi, sin tid og sine krefter, ser han mange steder.
– Det skal vi erkjenne og være stolte og glade for, mener han.
– Det sier mye at over halvparten av helseomsorgen i afrikanske land besørges av kirkelige institusjoner. Det samme gjelder for skoler. Helse og utdanning er viktige måter å forebygge fattigdom på, sier han.
Konfliktdempende
Nylig besøkte han en barnehage i Kingston, Jamaica. Barnehagen, som han var med på å åpne for syv år siden, er etablert i en gate som ligger midt mellom to stridende parter i en veldig voldelig og vanskeligstilt bydel i byen.
– Her får barna en mulighet til å møtes, og det er en veldig ordentlig barnehage med flinke voksne, gode aktiviteter og solide måltider. Det er en konkret måte å være med å bekjempe fattigdomsrelatert vold og konflikter. Det finnes utallige slike eksempler, og jeg synes det er riktig å understreke at kirkens misjon ofte har tydelig fokus på å hjelpe de fattige. Sammen med mange kirker har Kirkenes verdensråd understreket at en også må forebygge og bekjempe fattigdom, og da må politiske og økonomiske ordninger bidra til rettferdig fordeling.
Verdighet
Jesu ord om den fattige Lasarus handler grunnleggende sett om menneskeverd. Om verdighet. Guds hjerte skinner gjennom og viser at selv om du er fattig har du ikke mindre verdi. Gud vil rettferdighet for de fattige. Det er jo ikke noen selvfølge at mennesker ser det slik, mener Olav Fykse Tveit.
– Det er lett å tenke at de som er fattige har et mindreverdig liv. Jeg har sett at kirken kan gi eksempler på at det ikke er sant. For eksempel har jeg opplevd sterke uttrykk for fellesskap og mening på gudstjenester i fattige strøk. De kan være vel så sterke og åndelige og fylt av glede som i kirker i veletablerte strøk. Kanskje opplever de at evangeliet blir enda viktigere for dem. De har fått verdighet. De har både noe å takke for, noe å be om, og de kan få frimodighet til å kjempe videre, sier han.
Han mener akkurat dette, å samle mennesker til gudstjeneste foran Guds ansikt, er noe av det viktigste kirken kan gjøre.
– Vi kan ikke ignorere fattigdomsproblemet når vi hører bibeltekster som dette. Men en gudstjeneste er med på å gi mennesker verdighet nettopp i møte med fattigdom og urettferdighet, sier Olav Fykse Tveit.