Kristne søker til omstridt meditasjon
Årstein Justnes er teolog og praktiserer mindfulness. Torsdag inviterer han til seminar om mindfulness og kristen meditasjon ved universitetet i Agder.
Mindfulness brer om seg som et verktøy i stressmestring og økt livskvalitet, og har fått innpass i norsk næringsliv og norsk helsevesen, og etter hvert også i kristne sammenhenger.
I Vårt Land lørdag skrev Torkel Brekke, professor i religionshistorie, en kronikk der han hevder at mindfulness viderefører en intens romantisering av buddhismen. «Bønn til Gud hjelper sannsynligvis mot depresjon.
Kunne man ikke like gjerne plukket bønnetradisjoner ut av sin kristne kontekst og anvendt bønn for å stresse ned og bli glad?» spør han.
Komme til hektene
Selv begynte Justnes å praktisere mindfulness i 2007, for å komme til hektene igjen etter en tids sykdom.
- Den gang var det nytt for meg. Jeg leste først en bok om emnet, og hadde tenkt å stoppe med det, men interessen ble bare ytterligere forsterket, forteller han.
Ved Universitetet i Agder har han tatt initiativ til stressreduksjonskurs for studenter, og har en sentral rolle når universitetet inviterer til seminar torsdag i samarbeid med Areopagos.
Justnes sitt personlige utgangspunkt er at mange kristne kan ha glede av mindfulnessteknikker og integrere det i sitt trosliv.
- Men du kan selvsagt også drive mindfulness som en total praksis og bli buddhist hvis du ønsker det, sier han.
For sin egen del har han ikke noe problem med å kombinere kristen bønn og mindfulness.
- Når livet blir utfordrende er sistnevnte en hjelp til å fokusere på her og nå; til å anse fortid som aske fra et brent bål og fremtiden som tanker og hypoteser om noe som kan komme til å skje. Men hvis noe forferdelig skulle skje med mine barn, setter jeg meg ikke bare ned og lytter til pusten. Da griper jeg til bønn og ber til Gud.
Stor interesse blant kristne
Justnes har holdt foredrag om mindfulness på bedehus og i Den norske kirke, og opplever stor interesse blant kristne.
- For meg er det viktig å være ærlig med at mindfulness er noe buddhistene har lært oss, men jeg vil ikke presse det på folk. Jeg tror personlig at kristne vil oppleve det naturlig å tenke Gud inn i en sammenheng når de sitter i stillhet og fokuserer på pusten.
Han ønsker ikke å legitimere mindfulness ut fra Bibelen, men merker seg at Jesus i Bergprekenen har et sterkt fokus på «her og nå» når han snakker om liljene på marken og at man skal be om brød, ikke for å fylle fryseren, men for å ha mat den aktuelle dagen. Han sier også at vi ikke skal bekymre oss.
- Når går man over i et annet verdensbilde når man praktiserer mindfulness?
- Det handler om hvor langt du vil dra det. Hvis du skal være tilstede i hvert eneste øyeblikk, og på den måten rendyrke det oppmerksomme nærværet, sier det seg selv at det er vanskelig å kombinere med en kristen trospraksis.
Et innsteg til bønn
Tore Laugerud, prest i Areopagos, skiller mellom mindfulness som et steg innenfor den buddhistiske frelsesvei og en sekularisert metode som brukes av helsevesen og næringsliv.
Han ser minst to ulike motivasjoner blant kristne som begynner å praktisere mindfulness: høye skuldre, stort tempo og mange krav som gjør at folk kjenner et stort behov for å sentrere seg i seg selv og finne feste i nuet.
- Men så er det de som bruker det bevisst som et innsteg til bønn. Man bruker mindfulness for å falle til ro.
Laugerud opplyser at kristen meditasjon og bønn til alle tider har hentet impulser fra omgivelsene, og at det ikke er noe nytt at man lar seg inspirere av østlig tankegods.
På seminardagen vil han bore dypere i hva mindfulness og kristen meditasjon er, og forholdet dem imellom. Står de i motsetning til hverandre, eller utfyller de hverandre?
- Det du helt klart mister i mindfulness, er erfaringen av å stå i en relasjon til Gud; å være elsket og ha en tro og et håp, sier han.
Laugerud mener Brekke har mange viktige poeng når han kritiserer mindfulness som en praksis i vesten, men er ikke like kritisk.
- Poenget er ikke om mindfulness er nyttig fordi det er buddhistisk, men fordi det er i kontakt med noen lover som ligger der for hvordan kropp og sinn henger sammen.
Krysspress
Ole Skjerbæk Madsen, misjonsprest i danske Areopagos, sa i et tidligere intervju med Dagen at alt krysspresset i det pluralistiske samfunnet skaper et sterkt behov for indre fordypning og for å stanse opp og gå inn i seg selv.
- Men for mange mennesker er spiritualitet viktigere enn nøytralitet, og når jeg leser om mindfulness er det åpenbart at buddhismen skinner gjennom som et grunnleggende menneskesyn, selv om man prøver å sekularisere det.
Madsen har utviklet Christfulness, som et alternativ til mindfulness. Bakgrunnen var at han ble kontaktet av mennesker som hadde vært på kurs i mindfulness, og som opplevde det som et åndelig overgrep at bedriften de var ansatt i, oppfordret dem til å gjøre det.
- Når det kommer til stykket er kristen meditasjon mindre fremmed for nominelle kristne, og jeg tror også at mange heller vil ha praksis innen sin egen trosbakgrunn, sa Madsen.
Dagen