Kristne søker til omstridt meditasjon

Årstein Justnes er teolog og praktiserer mindfulness. Torsdag inviterer han til seminar om mindfulness og kristen meditasjon ved universitetet i Agder.

Publisert Sist oppdatert

Mind­ful­ness brer om seg som et verk­tøy i stress­mest­ring og økt livs­kva­li­tet, og har fått inn­pass i norsk næ­rings­liv og norsk helse­ve­sen, og etter hvert også i krist­ne sam­men­hen­ger.

I Vårt Land lør­dag skrev Tor­kel Brek­ke, pro­fes­sor i re­li­gions­his­to­rie, en kro­nikk der han hev­der at mind­ful­ness vi­dere­fø­rer en in­tens ro­man­ti­se­ring av bud­dhis­men. «Bønn til Gud hjel­per sann­syn­lig­vis mot de­pre­sjon.

Kunne man ikke like gjer­ne pluk­ket bønne­tra­di­sjo­ner ut av sin krist­ne kon­tekst og an­vendt bønn for å stres­se ned og bli glad?» spør han.

Komme til hek­te­ne

Selv be­gyn­te Just­nes å prak­ti­se­re mind­ful­ness i 2007, for å komme til hek­te­ne igjen etter en tids syk­dom.

- Den gang var det nytt for meg. Jeg leste først en bok om emnet, og hadde tenkt å stop­pe med det, men in­ter­es­sen ble bare yt­ter­li­ge­re for­ster­ket, for­tel­ler han.

Ved Uni­ver­si­te­tet i Agder har han tatt ini­tia­tiv til stress­re­duk­sjons­kurs for stu­den­ter, og har en sen­tral rolle når uni­ver­si­te­tet in­vi­te­rer til se­mi­nar tors­dag i sam­ar­beid med Areo­pa­gos.

Just­nes sitt per­son­li­ge ut­gangs­punkt er at mange krist­ne kan ha glede av mind­ful­ness­tek­nik­ker og in­te­gre­re det i sitt tros­liv.

- Men du kan selv­sagt også drive mind­ful­ness som en total prak­sis og bli bud­dhist hvis du øns­ker det, sier han.

For sin egen del har han ikke noe pro­blem med å kom­bi­ne­re kris­ten bønn og mind­ful­ness.

- Når livet blir ut­ford­ren­de er sist­nevn­te en hjelp til å fo­ku­se­re på her og nå; til å anse for­tid som aske fra et brent bål og frem­ti­den som tan­ker og hy­po­te­ser om noe som kan komme til å skje. Men hvis noe for­fer­de­lig skul­le skje med mine barn, set­ter jeg meg ikke bare ned og lyt­ter til pus­ten. Da gri­per jeg til bønn og ber til Gud.

Stor in­ter­es­se blant krist­ne

Just­nes har holdt fore­drag om mind­ful­ness på bede­hus og i Den nors­ke kirke, og opp­le­ver stor in­ter­es­se blant krist­ne.

- For meg er det vik­tig å være ærlig med at mind­ful­ness er noe bud­dhis­te­ne har lært oss, men jeg vil ikke pres­se det på folk. Jeg tror per­son­lig at krist­ne vil opp­le­ve det na­tur­lig å tenke Gud inn i en sam­men­heng når de sit­ter i still­het og fo­ku­se­rer på pus­ten.

Han øns­ker ikke å le­gi­ti­me­re mind­ful­ness ut fra Bi­be­len, men mer­ker seg at Jesus i Berg­pre­ke­nen har et sterkt fokus på «her og nå» når han snak­ker om lil­je­ne på mar­ken og at man skal be om brød, ikke for å fylle fry­se­ren, men for å ha mat den ak­tu­el­le dagen. Han sier også at vi ikke skal be­kym­re oss.

- Når går man over i et annet ver­dens­bil­de når man prak­ti­se­rer mind­ful­ness?

- Det hand­ler om hvor langt du vil dra det. Hvis du skal være til­ste­de i hvert enes­te øye­blikk, og på den måten ren­dyr­ke det opp­merk­som­me nær­væ­ret, sier det seg selv at det er vans­ke­lig å kom­bi­ne­re med en kris­ten tro­s­prak­sis.

Et inn­steg til bønn

Tore Lau­ge­rud, prest i Areo­pa­gos, skil­ler mel­lom mind­ful­ness som et steg in­nen­for den bud­dhis­tis­ke frel­ses­vei og en se­ku­la­ri­sert me­to­de som bru­kes av helse­ve­sen og næ­rings­liv.

Han ser minst to ulike mo­ti­va­sjo­ner blant krist­ne som be­gyn­ner å prak­ti­se­re mind­ful­ness: høye skuld­re, stort tempo og mange krav som gjør at folk kjen­ner et stort behov for å sen­tre­re seg i seg selv og finne feste i nuet.

- Men så er det de som bru­ker det be­visst som et inn­steg til bønn. Man bru­ker mind­ful­ness for å falle til ro.

Lau­ge­rud opp­ly­ser at kris­ten medi­ta­sjon og bønn til alle tider har hen­tet im­pul­ser fra om­gi­vel­se­ne, og at det ikke er noe nytt at man lar seg in­spi­re­re av øst­lig tanke­gods.

På se­mi­nar­da­gen vil han bore dy­pe­re i hva mind­ful­ness og kris­ten medi­ta­sjon er, og for­hol­det dem imel­lom. Står de i mot­set­ning til hver­and­re, eller ut­fyl­ler de hver­and­re?

- Det du helt klart mis­ter i mind­ful­ness, er er­fa­rin­gen av å stå i en re­la­sjon til Gud; å være els­ket og ha en tro og et håp, sier han.

Lau­ge­rud mener Brek­ke har mange vik­ti­ge poeng når han kri­ti­se­rer mind­ful­ness som en prak­sis i ves­ten, men er ikke like kri­tisk.

- Po­en­get er ikke om mind­ful­ness er nyt­tig fordi det er bud­dhis­tisk, men fordi det er i kon­takt med noen lover som lig­ger der for hvor­dan kropp og sinn hen­ger sam­men.

Kryss­press

Ole Skjer­bæk Mad­sen, mi­sjons­prest i dans­ke Areo­pa­gos, sa i et tid­li­ge­re in­ter­vju med Dagen at alt kryss­pres­set i det plu­ra­lis­tis­ke sam­fun­net ska­per et sterkt behov for indre for­dyp­ning og for å stan­se opp og gå inn i seg selv.

- Men for mange men­nes­ker er spi­ri­tua­li­tet vik­ti­ge­re enn nøy­tra­li­tet, og når jeg leser om mind­ful­ness er det åpen­bart at bud­dhis­men skin­ner gjen­nom som et grunn­leg­gen­de men­neske­syn, selv om man prø­ver å se­ku­la­ri­se­re det.

Mad­sen har ut­vik­let Christ­ful­ness, som et al­ter­na­tiv til mind­ful­ness. Bak­grun­nen var at han ble kon­tak­tet av men­nes­ker som hadde vært på kurs i mind­ful­ness, og som opp­lev­de det som et ån­de­lig over­grep at be­drif­ten de var an­satt i, opp­ford­ret dem til å gjøre det.

- Når det kom­mer til styk­ket er kris­ten medi­ta­sjon mind­re frem­med for no­mi­nel­le krist­ne, og jeg tror også at mange hel­ler vil ha prak­sis innen sin egen tros­bak­grunn, sa Mad­sen.

Dagen

Mindfulness og kristen meditasjon

Ordet mindfulness er en oversettelse av ordet «sati» fra det buddhistiske språket pali. I buddhistisk tradisjon har sati vært en tilstand som nonner og munker har dyrket for å nærme seg det endelige målet om frigjøring fra gjenfødelsens sirkel.

I vesten vinner mindfulness stadig større innflytelse innenfor terapi, veiledning, pedagogikk og ledelse.

Torsdag er det seminar ved Universitetet i Agder om mindfulness og kristen meditasjon.

Konferansen er et samarbeid mellom Institutt for religion, filosofi og historie, Universitetet i Agder, og organisasjonen Areopagos.

Powered by Labrador CMS