OSLO: Alf Kjetil Walgermo jobbar for Vårt Land i Oslo.

– Kvinner i Bibelen blir framstilt som syndarar

Det Alf Kjetil Walgermo oppdaga då han las Bibelen på nytt, fekk han til å skrive ei heil bok.

Publisert Sist oppdatert

Bibelen har rykte på seg for å vere ei bok som handlar om menn.

Det til trass for at fleire av dei sentrale karakterane er kvinner.

Det ønsker forfattar Alf Kjetil Walgermo å sette fokus på.

I søndagens tekst møter vi tre kvinner portrettert som syndarar.

Bibelens kvinner

Walgermo er journalist i Vårt Land og forfattar.

Då han for fire år sidan nytt las heile Bibelen på nytt i samanheng med eit bokprosjekt, oppdaga han noko som sette seg i han.

Kvinnene har ein mykje meir sentral rolle enn det dei har fått ære for i den vestlege teologihistoria.

Det fekk han til å skrive boka Bibelens kvinner (2020).

BOK: Bibelens kvinner av Alf Kjetil Walgermo.

– Der ønsker eg å trekke fram kvinnene i Bibelen sine historier, som ofte har hamna i skuggen av mennene, seier han.

Nesten 800 kvinner

Det er nesten 800 kvinner i dei 66 bøkene til den lutherske Bibelen.

Vi kjenner namnet på cirka 200 av dei.

Forteljingane om dei har ikkje hatt langt på nær like stort gjennomslag i kulturen vår som menn, fortel Walgermo.

Det trur forfattaren at handlar om at kyrkja har vore dominert av mannlege teologar opp gjennom historia.

Profeten Hulda

Han peikar på profeten Hulda – ein profet dei færraste har høyrt om.

Ho får tildelt skarve ni vers fordelt i Andre kongebok og Andre krønikebok, men spelar likevel ei heilt sentral rolle.

Då øvstepresten Hilkia finn ein bokrull i Tempelet der loven står skriven, er det nemleg Hulda som stadfester at innhaldet er å rekne som Guds ord.

Teksten han fann var truleg Femte mosebok.

Walgermo meiner det berre er eitt av mange døme på at viktige bibelske kvinner er tona ned av kyrkja oppgjennom historia.

Framstilt som syndarar

Det lar seg ikkje gjere å peike ut eitt trekk ved kvinnene i Bibelen.

I den historiske fortolkinga av dei, er det likevel særleg éin eigenskap som peikar seg ut.

Dei blir framstilt som syndarar og freistarar, forklarar Walgermo.

I søndagens tekstrekke møter vi tre kjente forteljingar i den kategorien.

Ei ikkje-namngitt, men syndig kvinne, som vaskar Jesu føter.

Kona til Potifar som forsøkjer å lokke Josef til å liggje med ho.

Og Eva i Edens hage.

Eva i hagen

Allereie tidleg i kyrkjehistoria skulda teologen Tertullian Eva for å vere «djevelens inngangsport» til verda. Og meinte alle kvinner følgde etter henne.

Han vart ein av dei viktigaste personane for korleis den vestlege teologien utvikla seg. Og førestillinga fekk stort nedslag i kulturen.

Maria Magdalena

Det ser vi til dømes igjen i fortolkinga av den ikkje namngitte kvinna vi møter i søndagens evangelietekst.

Trass i at teksten framstiller henne som ein audmjuk tenar som vaskar Jesu føter, har ho fått eit dårleg rykte på seg.

Då pave Gregor den store (ca. 540–604 e.kr.) i sin påsketale i år 591 fastslo at kvinna er Maria Magdalena, vart det hengande ved henne heilt opp til moderne tid.

I kjølvatnet av pavens tale, framstiller kunstnarar gjennom heile mellomalderen Maria Magdalena som ein angrande, men lettkledd prostituert.

Den angrande Maria Magdalena av Maerten de Vos (1532–1603)

Historia om at ho var den første som møtte Jesus ved den tomme grava, har fått mindre kulturelt gjennomslag. Trass i at den er langt meir sentral i det evangeliske narrativet.

– Kvinner kjem dårlegare ut i tolkinga av Bibelen enn menn, seier Walgermo.

Kvinner i barnebiblar

Også i vår moderne kultur heng desse forstillingane igjen.

Barnebiblar er langt meir prega av forteljingar om menn enn kvinner, skreiv Dagen i 2019.

Forskar Ingunn Aadland, som den gong arbeidde ved Kirkelig pedagogisk senter (IKO) hadde undersøkt feltet.

BARNEBIBLAR: De sterke kvinnekarakterane blir nesten usynleg i barnebiblar, meiner forskar Ingunn Aadland.

Ho fann ut at kvinnene ofte blei borte frå barnebiblar. Og dei som fekk vere med, vart ofte portrettert som nettopp syndarar og freistarinner.

– Det er gjerne desse forteljingane vi tyr til når vi skal vise dømer på Guds nåde og tilgjeving. Effekten av dette er at kvinnerolla blir samanbunden med det syndige, sa Aadland den gongen.

Då Walgermo gav ut barnebibel i 2022 var han bevisst problemstillinga.

– Eg ønskte ikkje å skrive ein feministisk barnebibel, men forsøkte å oppnå ein naturleg balanse mellom menn og kvinner i den, seier han.

– Ei viktig oppgåve

Forfattaren trur mykje av grunnen til at kvinnene i Bibelen hamnar i skuggen av mennene, handlar om mangel på vilje til å trekke fram kvinnehistoriene.

– Det er ei viktig oppgåve, seier han.

BIBELEN: Alf Kjetil Walgermo har skrive om kvinner i Bibelen.

Dersom vi ikkje tar det på alvor, sit vi igjen med «ein halv bibel», meiner forfattaren.

– Det er eit mønster at menn berre trekker fram menn. Og då gjer ein eigentleg skade på evangeliet, seier Walgermo.

Søndagens tekst – andre søndag i fastetiden

Ein av farisearane bad Jesus eta hos seg. Og han gjekk inn i huset til farisearen og tok plass ved bordet. No var det ei kvinne der i byen som levde eit syndefullt liv. Då ho fekk vita at Jesus låg til bords hos farisearen, kom ho dit med ei alabastkrukke med dyr salve. Ho vart ståande bak Jesus, nede ved føtene, og gret. Så tok ho til å fukta føtene hans med tårene og tørka dei med håret sitt. Ho kyste føtene hans og smurde dei med salven. Då farisearen som hadde bede han heim, såg det, tenkte han med seg: «Var denne mannen ein profet, visste han kva slag kvinne det er som tek i han, at ho lever eit syndefullt liv.»

Då tok Jesus til orde og sa til farisearen: «Simon, eg har noko å seia deg.» «Tal, meister», svara han. Jesus sa: «To menn stod i skuld til ein som lånte ut pengar. Den eine var skuldig fem hundre denarar, den andre femti. Men då dei ikkje hadde noko å betala med, ettergav han dei begge skulda. Kven av dei vil halda mest av han?» «Den han ettergav mest, tenkjer eg», svara Simon. «Du har rett», sa Jesus. Så vende han seg til kvinna og sa til Simon: «Ser du denne kvinna? Eg kom inn i ditt hus; du gav meg ikkje vatn til føtene mine, men ho fukta dei med tårer og tørka dei med håret sitt. Du helsa meg ikkje velkommen med eit kyss, men ho har ikkje halde opp med å kyssa føtene mine heilt frå eg kom inn. Du salva ikkje hovudet mitt med olje, men ho smurde føtene mine med velluktande salve. Difor seier eg deg: Dei mange syndene hennar er tilgjevne, difor har ho vist stor kjærleik. Men den som får tilgjeve lite, elskar lite.» Så sa han til kvinna: «Syndene dine er tilgjevne.» Då tok dei andre gjestene til å tenkja med seg: «Kven er han, som jamvel tilgjev synder?» Men Jesus sa til kvinna: «Trua di har frelst deg. Gå i fred!»

Evangeliet etter Lukas kapittel 7, vers 36–50

Bibelen 2011

Har du tips til ei historie eg bør skrive om?
Eg er interessert i sterke historier fra kristen-Norge. Har du du tips til ei historie eg bør skrive om eller tankar om denne saka, er du velkommen til å kontakte meg.
Powered by Labrador CMS