Leter etter grense mellom psykiatri og besettelse

To forsamlingsledere og to psykiatere har i halvannet år prøvd å finne skillet mellom psykiatrisk sykdom og besettelse. Foreløpig har de ikke lyktes.

Publisert Sist oppdatert

Ei­vind Sætre, av­trop­pen­de for­sam­lings­le­der i Salem i Ber­gen har vært del av en grup­pe på fire krist­ne menn som på ufor­mell basis jevn­lig har møt­tes i Ber­gen for å for­be­re­de seg på tider de aner kan komme:

- Vi vil prøve å få til et se­mi­nar for me­nig­hets­an­sat­te og fri­vil­li­ge. Tan­ken er å si noe som gjør at krist­ne ikke tråk­ker over en strek: Å ut­fø­re ek­sor­sis­me på folk som har en psy­kisk li­del­se er far­lig. Sam­ti­dig må vi snak­ke sant om en ån­de­lig di­men­sjon som ek­sis­te­rer, sier Sætre.

Dagen for­tal­te i går om «The Con­ju­ring» (Frem­ma­nin­gen), en film om tro og ek­sor­sis­me som kom­mer på det nors­ke mar­ke­det se­ne­re i høst.

Mens Den ka­tols­ke kirke møter ny ån­de­lig vir­ke­lig­het med en be­red­skap på tre ek­sor­sis­ter ut­pekt av bis­ko­pen, nøyer Den nors­ke kirke (Dnk) seg med en li­tur­gi for vel­sig­nel­se av hus og hjem.

Pen­sjo­nert prest i Dnk, Otto Od­land har tid­li­ge­re slått et slag for at det skal ut­dan­nes ek­sor­sis­ter i Norge, og har ad­vart mot å over­late men­nes­ker som tror de er be­satt kun til helse­ve­se­net.

- I dag er vi så te­ra­peu­tis­ke og for­sik­ti­ge. Her­rens makt til å møte det de­mo­nis­ke er ube­gren­set, sa Od­land til Dagen i går. Han øns­ker seg en ka­tolsk mo­dell der pres­ter kan hen­vi­se pla­ge­de men­nes­ker til bis­ko­pen sin, som igjen hen­vi­ser til ek­sor­sis­ter som bare de vet hvem er.

Ma­ni­fes­te­rer seg ty­de­lig

Ei­vind Sætre har fra sin tid som mi­sjo­nær i In­do­ne­sia vært vitne til mye de­mo­nisk virk­som­het og be­set­tel­se.

- I In­do­ne­sia ville krist­ne le­de­re ofte kalle ånds­be­set­tel­se det som vi de­fi­ne­rer som psy­kia­tri.

Sætres er­fa­ring er at be­set­tel­se ma­ni­fes­te­rer seg ty­de­lig. Li­ke­vel viser han til at det er til­fel­ler i psy­kia­tri­en som har like ut­slag:

- Folk frå­der, stem­men deres end­res, der­for må vi være var­som­me, ad­va­rer han.

Selv har Sætre sjel­den møtt be­set­tel­se i Norge. På mi­sjons­fel­tet der­imot på­gikk det ut­dri­vel­se etter folk hadde in­vi­tert ulike fedre­ån­der inn i livet sitt. Han viser til at fe­no­me­net er mer kjent i kul­tu­rer som har en til­be­del­se av en ånde­ver­den. Der ek­sis­te­rer det også teori­er for hvor­dan men­nes­ker skal ut­fris og «komme i ba­lan­se».

- Jo mer kris­ten­dom­men for­svin­ner ut av sam­fun­net desto mer vil vi få de samme ut­ford­rin­ge­ne her, pro­fe­te­rer for­sam­lings­le­de­ren.

Ikke va­ku­um

Sætre er­kjen­ner at det er mange tegn i sam­fun­net som viser at folk er blitt mer opp­tatt av en annen ån­de­lig vir­ke­lig­het. Han peker på Kanal 5 som pro­mo­te­rer al­ter­na­tiv tro, samt pro­gram­mer som «Ån­de­nes makt» og «Den sjet­te sans».

- I dag tror folk på det meste. Dette er ikke fjernt for dem.

Sætre mener folk som har vært i al­ter­na­ti­ve mil­jø­er vil kunne peke på ting som ikke har «for­nufts­mes­si­ge for­kla­rin­ger».

- Ge­ne­relt kan vi der­for si at det ikke er et va­ku­um som kom­mer inn når kris­ten­dom­men for­svin­ner ut. På sikt vil folk merke at det de dri­ver med ikke er ufar­lig.


Powered by Labrador CMS