Mener Bethel Church bryter med Bibelen
Bibelskolelærer Jan Helge Aarseth mener Redding-impulsene gir folk forventninger som mangler bibelsk grunnlag. Han frykter at sårbare ungdommer kan komme til å anklage seg selv.
I en kronikk i Dagen i januar hevdet Jan Helge Aarseth at bedehusbevegelsen og de lutherske organisasjonene står overfor et av sine største veivalg i nyere tid i møte med inspirasjonen fra Bethel Church. «Det rører ved synet på Kristus, mennesket og Bibelen. Og det gjelder i stor grad ungdomsarbeidet», skrev han.
Aarseth er ansatt ved Fjelltun bibelskole i Stavanger. I ungdommen var han selv opptatt av trosbevegelsen og Kenneth Hagins teologi. Den gangen opplevde han at det kom tydelige innvendinger fra evangelisk-luthersk hold.
Når han de siste årene registrerer at ungdommer i bedehusmiljø i Rogaland blir interessert i Redding, savner han atnoen prøver dette på Bibelen. Da han ble utfordret av region Sørvest i Misjonssambandet, valgte han selv å gå inn i tematikken.
- Det er ikke kjekt å kritisere andre, og man kan ikke leve av det som kristen. Jeg mener likevel vi svikter om vi tier og ikke sier noe. Ønsket er å gi veiledning ut fra det jeg er blitt overbevist om er et bibelsk ståsted, sier han.
Aarseth understreker at han vil skille mellom person og sak, og ikke vil henge ut mennesker som er oppriktige og ærlige. Han ser også at Redding-impulsene kan ha positive innslag som vekt på omsorg, nærhet og engasjement.
Men fra egne erfaringer, inkludert ti år som misjonær i Afrika, spør han seg hva som skjer hvis ungdommer opplever at høye forventninger ikke blir innfridd.
- Jeg tenker på dem som strever med troen sin, psykiske vanskeligheter og kronisk sykdom. Hvordan kommer de ut av dette? Hvor blir de av? Min erfaring med trosbevegelsen var at det ble hengende hos «meg selv». Jeg var problemet når det ikke fungerte, sier han.
Bethel Chruch har en profil som passer i et postmoderne klima, ifølge Aarseth.
- Spørsmål om sannhet og teologi blir mindre viktig. I stedet søker man de store opplevelsene.
- Kan det være at ungdommene finner noe i Redding-impulsene som de savner på bedehuset?
- Bedehusbevegelsen lever i en vekkelsesfattig tid. Færre har erfaringene av samvittighetsvekkelse, med syndenød og friheten i evangeliet. Samtidig spiser materialismen oss opp fra innsiden, sier Aarseth.
Han mener det fører til at mange går glipp av en erfaringsdimensjon som har kjennetegnet bedehusbevegelsen.
- Men jeg er ikke med på at løsningen er å søke til Bethel. De har en lære om sannhet, Jesu person og menneskelivet som jeg mener bryter med Bibelen, sier han.
DAGEN