Mener Bethel Church bryter med Bibelen

Bibelskolelærer Jan Helge Aarseth mener Redding-impulsene gir folk forventninger som mangler bibelsk grunnlag. Han frykter at sårbare ungdommer kan komme til å anklage seg selv.

Publisert Sist oppdatert

I en kro­nikk i Dagen i ja­nu­ar hev­det Jan Helge Aarseth at bede­hus­be­ve­gel­sen og de lu­thers­ke or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne står over­for et av sine største veivalg i nyere tid i møte med in­spi­ra­sjo­nen fra Bet­hel Church. «Det rører ved synet på Kris­tus, men­nes­ket og Bi­be­len. Og det gjel­der i stor grad ung­doms­ar­bei­det», skrev han.

Aar­seth er an­satt ved Fjell­tun bi­bel­sko­le i Stav­an­ger. I ung­dom­men var han selv opp­tatt av tros­be­ve­gel­sen og Ken­neth Hagins teo­lo­gi. Den gan­gen opp­lev­de han at det kom ty­de­li­ge inn­ven­din­ger fra evan­ge­lisk-lu­thersk hold.

Når han de siste årene re­gist­re­rer at ung­dom­mer i bede­hus­mil­jø i Ro­ga­land blir in­ter­es­sert i Red­ding, sav­ner han at­no­en prø­ver dette på Bi­be­len. Da han ble ut­ford­ret av re­gion Sør­vest i Mi­sjons­sam­ban­det, valg­te han selv å gå inn i te­ma­tik­ken.

- Det er ikke kjekt å kri­ti­se­re andre, og man kan ikke leve av det som kris­ten. Jeg mener li­ke­vel vi svik­ter om vi tier og ikke sier noe. Øns­ket er å gi vei­led­ning ut fra det jeg er blitt over­be­vist om er et bi­belsk stå­sted, sier han.

Aar­seth un­der­stre­ker at han vil skil­le mel­lom per­son og sak, og ikke vil henge ut men­nes­ker som er opp­rik­ti­ge og ær­li­ge. Han ser også at Red­ding-im­pul­se­ne kan ha po­si­ti­ve inn­slag som vekt på om­sorg, nær­het og en­ga­sje­ment.

Men fra egne er­fa­rin­ger, in­klu­dert ti år som mi­sjo­nær i Afri­ka, spør han seg hva som skjer hvis ung­dom­mer opp­le­ver at høye for­vent­nin­ger ikke blir inn­fridd.

- Jeg ten­ker på dem som stre­ver med troen sin, psy­kis­ke vans­ke­lig­he­ter og kro­nisk syk­dom. Hvor­dan kom­mer de ut av dette? Hvor blir de av? Min er­fa­ring med tros­be­ve­gel­sen var at det ble hen­gen­de hos «meg selv». Jeg var pro­ble­met når det ikke fun­ger­te, sier han.

Bet­hel Chruch har en pro­fil som pas­ser i et post­mo­der­ne klima, iføl­ge Aar­seth.

- Spørs­mål om sann­het og teo­lo­gi blir mind­re vik­tig. I ste­det søker man de store opp­le­vel­se­ne.

- Kan det være at ung­dom­me­ne fin­ner noe i Red­ding-im­pul­se­ne som de sav­ner på bede­hu­set?

- Bede­hus­be­ve­gel­sen lever i en vek­kel­ses­fat­tig tid. Færre har er­fa­rin­ge­ne av sam­vit­tig­hets­vek­kel­se, med synde­nød og fri­he­ten i evan­ge­li­et. Sam­ti­dig spi­ser ma­te­ria­lis­men oss opp fra inn­si­den, sier Aar­seth.

Han mener det fører til at mange går glipp av en er­fa­rings­di­men­sjon som har kjenne­teg­net bede­hus­be­ve­gel­sen.

- Men jeg er ikke med på at løs­nin­gen er å søke til Bet­hel. De har en lære om sann­het, Jesu per­son og men­neske­li­vet som jeg mener bry­ter med Bi­be­len, sier han.

DAGEN

Powered by Labrador CMS