NLM-leder mener skriftemål og omvendelse har tapt for coaching og mestringsteknikker
Forsamlingsleder Ole Kristian Sameien i NLM Hamarkirken vil løfte noen felleskristne verktøy tilbake til heder og verdighet igjen når han lanserer kurset «Frihet i Kristus».
– Mange strever med å bryte ut av syndemønstre. De kan ha prøvd mye forskjellig for å bli fri, men sitter likevel fast, fastslår Ole Kristian Sameien overfor Kristelig Pressekontor.
Han er forsamlingsleder for Misjonssambandets menighet på Hamar, NLM Hamarkirken, og mannen som har bragt kurset Frihet i Kristus til Norge. Dette lanseres i bokform i disse dager, og Sameien tror dette kan bli et godt redskap for mange kristne fellesskap.
Sameien (49) har teologisk utdannelse og har hatt mye av jobben med å oversette kursbøkene til norsk. Han har selv testet materiellet i forsamlingen han har ledet de siste 16 åra.
Før dette var misjonærsønnen ungdomsarbeider i NLMs forsamling i Bergen, og han har også hatt ulike stillinger ved organisasjonens hovedkontor. Erfaringen har overbevist ham om at det trengs gode redskaper for å hjelpe mennesker til å vokse som disipler og bli fri fra vaner de vil ut av.
– Vi trenger ikke gå lenger enn til oss selv for å finne dårlige vaner, sier Sameien.
Han mener noen hver har adferd de gjerne skulle sluttet med, men uten å få det til.
Strever med synd
Presentasjonen av Frihet i Kristus sier at kurset gir «...gode strategier for å bryte ut av syndemønstre og forstå hensikten med livet i lys av Guds ord.»
– Snakker vi om ulike former for avhengighet her?
– Det kan gjelde alt fra ting en ikke bør se på nettet til uheldige eller usunne måter å reagere på i ulike situasjoner. Neil Anderson, som startet Freedom in Christ i USA, så at mange satt fast i de samme mønstrene over tid. Det er noe av bakgrunnen for at han begynte å jobbe med problematikken. Dette handler om mye ulikt, fra ganske alvorlige til ikke fullt så alvorlige åndelige problemer som det er vanskelig for folk å komme fri fra. Jeg tror dette er allment og at de fleste kan kjenne seg igjen, sier Sameien.
Han har flere ganger vært i berøring med slike utfordringer i sjelesorgsamtaler, men også når tematikken tas opp i mindre grupper der mennesker er trygge nok på hverandre til å være åpne og ærlige om det de sliter med.
Katolsk klang?
Frihet i Kristus presenteres med et sjelesørgerisk siktemål.
– En del av kursmateriellet er boken Stegene til frihet i Kristus som forteller om «en mild og skånsom» skriftemålsprosess uten at ordet skriftemål er direkte brukt i materiellet. Prosessen har hjulpet mange med å avdekke problemområder, legge fortiden bak seg og vandre videre med en ny frihet og glede i Kristus. I en omvendelsesprosess kan man få ting fram i lyset ved å bekjenne dem. Nøkkelen til frihet er å erkjenne sannheten om Gud og seg selv og å omvende seg. Det handler om å legge livet og syndene sine på alteret, sier Sameien.
– For noen har skriftemål en klar katolsk klang?
– I katolsk sammenheng er jo skriftemålet et sakrament, men også Luther var tydelig på at skriftemålet hadde en viktig funksjon. Det handler om den daglige omvendelsen, om å vandre i lyset med livene våre, være ærlige overfor Gud og å gi ham rett. Akkurat dette tenker jeg er forholdsvis felleskirkelig.
– Står skriftemålet sterkt blant kristne i Norge?
– Nei, jeg tror ikke skriftemålet står sterkt. Vi tyr oftere til coaching og mestringsteknikker enn til syndsbekjennelsen.
Oversatt
Sameien var selv den som bragte Freedom in Christ til Norge, og lenge før det nå kommer i bokform, oversatte han deler av kursopplegget. Etter å ha brukt det i sin egen menighet, tenkte han etter hvert at det burde gjøres tilgjengelig for flere.
– Jeg har gjort det meste av oversettelsesjobben, og det har vært en lang prosess. I sluttspurten har jeg fått god hjelp fra blant andre forlagssjef Eivind Sætrang i Ventura Forlag, som gir ut bøkene, sier Sameien.
Mens det ble jobbet med den norske versjonen, ble den engelske revidert. Man valgte da å revidere også den norske. Det ga en forsinkelse, men nå er kurset klart for lansering.
– Kurset sammenlignes med Alpha-kurset. Hvor likt eller ulikt er det?
– Det ligner litt på Alpha i oppbygging, men det er mer som et «Beta-kurs», sier Sameien som med det mener at det egner seg som en oppfølger for folk som er kommet til tro gjennom Alpha-kurs eller på andre måter. Tanken er at dette blant annet skal være et verktøy menigheter kan bruke til disippelgjøring. Flere steder i England brukes det som en oppfølger når folk har tatt Alpha-kurs.
– Hovedtanken bak Frihet i Kristus er det de kaller identitetsbasert disippelgjøring. Vekten ligger på hvem Gud har skapt oss til å være, hva som skjedde ved syndefallet og hvem vi nå er i Kristus. Med det utgangspunktet belyses det kristne livet og helliggjørelsen. Dette må alltid springe ut av vår identitet. Det er mer oppmerksomhet om å være enn å gjøre, og så er tanken at adferden springer ut fra hvem vi faktisk er som kristne. Dette gir et godt fundament for livet og hverdagen, sier Sameien og bruker et eksempel fra kursmateriellet:
Den adopterte tyven
– En foreldreløs tyv som vandrer rundt i en by, får beskjed om at kongen har tilgitt ham og at han kan legge hele fortiden bak seg. Men evangeliet går enda lenger. Det sier at du er blitt en ny skapning. Tyven er adoptert av kongen og er blitt prins i landet. Det har skjedd noe med identiteten som gir en helt annen forutsetning for å leve et annet liv. Han er ikke lenger en tyv, så hvorfor fortsette med det livet der? sier forsamlingslederen for NLM Hamarkirken.
Han var i 2017 sentral da organisasjonen Frihet i Kristus ble stiftet i Norge for å få kurset utgitt her. Forlagssjef Eivind Sætrang er med på laget sammen med pinseforkynneren Kjell Erichsen som var den som først gjorde Sameien oppmerksom på kurset. Sameien har siden vært i England og møtt dem som leder Freedom in Christ internasjonalt.
– Jeg var på utkikk etter et disippelgjøringsverktøy, og Erichsen tipset meg. Jeg bestilte bøkene fra England og tenkte at dette var midt i blinken. Senere traff jeg dem som jobber med dette der og fant ut at de var sunne og fine folk som virkelig levde og utstrålte den friheten kursmateriellet snakker om. For dem var det ikke overfladisk, men dypt. Dette ville jeg bidra til å få ut på norsk, og nå har vi fått det til, sier Sameien.