Kristen-pionéren Olof Edsinger har opplevd seg som «skyteskive for onde åndsmakter»
Nå har han skrevet bok om tematikken.
Hvordan er den usynlige verden bygget opp? Hvilke hovedstrategier har djevelen? Hvordan blir mennesker fri fra demonisk påvirkning?
Det er slike tema den svenske teologen, Olof Edsinger (46), skriver om i sin nye bok, «Farliga för fienden». Den kom ut i Sverige for to måneder siden og kommer på norsk i høst.
Sterkt gjensvar
Edsinger, som er generalsekretær i Svenska Evangeliska Alliansen, står som forfatter av et tjuetalls bøker. Det er imidlertid første gang han har opplevd en så sterk respons på noe han har skrevet, forteller han på Zoom-intervju med Dagen.
Boken er alt blitt trykket i tre opplag i Sverige.
– Vi merker at det er noe som ikke er blitt undervist de siste årene. Mange søker veiledning.
– Skal ikke fokusere på djevelen
Ett av hans hovedmål med boken er «å fylle gapet av kunnskapsmangel og naivitet på ett av Bibelens mest gjennomgripende tema». Selv kommer han fra en sammenheng som ikke har snakket mye om dette.
– En har ikke fornektet det, men tenkt at en ikke skal fokusere på djevelen.
Edsinger tror kallet hans har vært å være pionér i ulike kristne sammenhenger. Han har opplevd at det har gjort ham og familien til «skyteskive for onde åndsmakter».
– De kommer ikke på samme måten når man ligger lavt. Dette er noe jeg trenger å forstå, ikke minst for å kunne be om beskyttelse og søke Guds ledelse i det vi møter.
– Kan ikke være på slump
Utfordringer knyttet til relasjoner, sykdom og ulykker er noen utslag av åndskampen, ifølge den svenske forfatteren.
– Noe kan ha naturlige forklaringer, men det kan ikke være på slump at disse tingene skjer akkurat når vi bryter nytt land for Guds rike.
Som teolog vet Edsinger at kampen mellom det gode og det onde er et sentralt tema i Bibelen og i evangeliene.
– Jeg har ønsket å hedre bibelordet og gå i dypet på hva Bibelen sier om denne tematikken.
Tilgivelse hindrer det onde
Edsinger mener at demoner i enkelte tilfeller har «en lovmessig rett» til å gi seg inn på områder i menneskers liv, og han sier at dette normalt sett handler om det Bibelen kaller synd.
– Når vi for eksempel går inn i okkult praksis, så gir vi fienden rett til å komme oss nær. Derfor tar jeg fra fienden hans rett til å komme inn ved å be om tilgivelse og avsi et engasjement med det okkulte.
Når en ber om tilgivelse får en også rett til å henvise til Jesus, hans kors og hans seier, forklarer teologen. Det fører den troende inn til sentrum av evangeliet: forsoningen, blodet, tilgivelsen.
– Det kan ikke være mer sentralt, og det fascinerer meg.
Tre måter ånder kan presse mennesker på
I boken skriver teologen at ånder kan presse mennesker på tre ulike nivåer. Det første er gjennom anfektelse, altså at troen blir prøvd på ulike måter. Det andre er bindinger, som for eksempel traumer, og det tredje kaller han for «alvorlig demonisering».
– Anfektelse er fiendens måte å tale inn i tanker og sinn. Han anklager og frister og tar frimodigheten og gleden fra oss, sier Edsinger.
Han forklarer at det bibelske svaret på anfektelser er å ta på alvor Guds Ord og løfter, og å holde fast på dem.
– Det er åndelig krigføring å slå tilbake mot anfektelsens anklager og presset mot vårt sinn.
Den lutherske teologen anbefaler kristne å lese om Jesu fristelse i ørkenen for å identifisere, forstå og møte anfektelser i eget liv.
I grenseland
Bindinger handler ifølge Edsinger om det som kan være påført fra andre som «låser oss», eller fra for eksempel sjokkopplevelser eller traumer. Teologen sier de kan forklares psykologisk, men mener også at det kan finnes aspekter som er rent demoniske.
Han plasserer derfor bindinger i et grenseland mellom det menneskelige og det demoniske.
– Vi kan be Herren selv klippe disse bindingene av.
– Fienden må ut
Når det gjelder tydelig demonisering, skiller Edsinger mellom det mennesker selv har skyld i, og det de er offer for. I første kategori kommer for eksempel et okkult engasjement og tilbedelse av fremmede guder.
Det samme gjelder visse typer misbruk, sier han, og nevner narkotika som eksempel.
Samtidig kan demonisering opptre som følge av overgrep, forbannelser og at mennesker er blitt gitt til en fremmed gud.
– Da må fienden ut, sier Edsinger.
– Kan ikke sameksistere
Han presiserer at kristne ikke kan være besatt, men at de kan stå under det han kaller «konkret demonisk trykk».
– Vi skal ikke regne med besettelse fordi Guds ånd ikke vil sameksistere med en ond ånd.
Han peker på Jesu ord til Peter da han ville føre Jesus vekk fra det som var Guds plan for ham: «Vik bak meg, Satan».
– En ond ånd kan prege et kristent menneskes tankeliv, forklarer Edsinger.
«Ånden i glasset»
Teologen sier at mange mennesker i dag beveger seg i det okkulte.
Selv spurte han en gang et konfirmantkull som han underviste i tematikken om hvor mange av dem som hadde prøvd spirituelle øvelser. Med unntak av to, hadde alle konfirmantene erfaring med det som kalles Ouijabrett og en type glass som beveget seg og formet ord.
– Mange sa det kom en ånd og at de var redde, sier han.
– Svik fra kirkens side
Hvis kirker håper på vekkelse og åndelig fornyelse, må de ha en solid bønnetjeneste, sier Edsinger. Han tror det kan hjelpe til med å kaste lys over det som måtte finnes av uoppgjorte konflikter og annen «bagasje».
– Alle sammenhenger har en historie som må tas på alvor, da den kan minske vår åndelige kraft.
Når forfatteren anbefaler kirker å snakke om disse temaene, så handler det for ham også å snakke tydelig om Jesus. Om noen skal få forbønn for frihet fra demoner, må det skje i et trygt rom, og med stor omsorg for det berørte mennesket.
– En må sitte sammen i fred og ro og gå gjennom menneskers åndelige historie.
– Et svik fra kirkens side
Det er et tankekors for Edsinger at mange ikke kommer på å be kirken om hjelp, selv om det å drive ut onde ånder er noe av det Jesus ba sine disipler om å gjøre.
– Det er et svik fra kirkens side om vi ikke våger å stå i denne tjenesten når vi har nøkler til virkelig frihet, sier han.
Edsinger er opptatt av å ta tilbake kirkens åndelighet i en sekulær og materialistisk kultur. Han påpeker at kraftdemonstrasjoner har vært årsak til at evangeliet har brutt nytt land og skapt vekkelser i tidligere tider.
– Det er viktig for vår identitet at vi ikke skjuler denne siden av det kristne budskapet. En kirke uten åndelig kraft er mislykket, sier han.
– I flytsonen
Dagen spør Edsinger i hvilken grad han har opplevd seg som en skyteskive for onde åndskrefter i arbeidet med boken.
– Jeg har vært i flytsonen og har opplevd at Gud har vært med. Det er oppmuntrende. Jeg tror det er en viktig bok for denne tiden og har faktisk hatt en fornemmelse av det haster å få den ut.