Prekenhåndboken
DEN ENBÅRNE: Gud har ingen annen sønn enn Jesus. Likevel ga han ham i døden på en stang, på kobberslangens vis, skriver Odd Sverre Hove.
Adobe Stock
På kobberslangens vis
Fjerde søndag i fastetiden hadde tidligere tilnavnet «Midtfastesøndag». Men i de nye tekstrekkene er det navnet blitt borte. Også søndagens særpreg er noe annerledes. Oppmerksomheten rettes ikke lenger mot «mat som ikke forgår» (Joh 6,27). I stedet tar den nye prekenteksten oss med inn i Jesu nattlige samtale med Nikodemus, for å hjelpe oss å forstå bedre Guds frelsesplan.
Nikodemus var medlem av fariseerpartiet og dessuten medlem av det fariseiske mindretallet i Sanhedrin (= Det høye råd). I tillegg til vårt avsnitt er han nevnt to andre steder hos Johannes. I 7,45ff opponerer han mot sanhedrin-flertallets arrogante fiendtlighet mot Jesus. Og i 19,38ff deltar han i begravelsen av Jesus. At han kom til Jesus om natten, trenger ikke være tegn på menneskefrykt. Mange rabbinere var glade i natt-diskusjoner fordi man da kunne debattere uforstyrret.
Nikodemus spurte innledningsvis Jesus om han var noe mer enn «en lærer kommet fra Gud» (vers 2). Jesus innledet foran vår tekst svaret sitt med en samtale-avdeling om gjenfødelse (vers 3–10). Skal et menneske bli frelst, må det bli «født ovenfra/på nytt» (vers 3), «født av vann og Ånd» (vers 5), «ikke født av kjød, men av Ånd» (vers 6). Nikodemus slet med å forstå dette, enda han hadde status som «Israels lærer» (vers 10).