| Andakt

HAN LEVER: Nå etter påske kan du med frimodighet sitere både for deg selv og andre: «Han døde for oss, og han lever!», skriver Egil Sjaastad.

Påskejubel i poesi

Publisert Sist oppdatert

Påskesalmene er jubelsalmer. De reflekterer gleden til Maria Magdalena og de andre kvinnene på påskemorgen. Og de avspeiler gleden disiplene opplevde påskedags kveld.

Ja, påskegleden kan uttrykkes i særmerke ordelag:

«Det hviskes en melding fra gren til gren,

hør, oliventrærne synger:

«Han var død, men han lever, han lever.»

Det formes en tekst på himmelens hvelv

av solgylte morgenskyer:

«Han var død, men han lever, han lever.»

Vi skjønner poenget. Påskemorgen gjør tilværelsen ny.

Etter førti dager ble det som begynte påskemorgen, sluttført: Jesus ble plassert i himmelen. Han, gudmennesket Jesus Kristus, er nå der oppe som vår bror. Der eier han all makt.

Sangen jeg siterte ovenfor, har en sistelinje som er litt annerledes enn i versene foran:

«Og ekkoet lyder hver påskedag

fra hytter og katedraler:

‹Han døde for oss, og han lever!›»

Håpet som forkynnes påskedag, er nettopp forankret der: Hans død var en død for oss. Han døde til beste for oss ved å dø i stedet for oss. Påskedag bekreftet Gud selv dette. Påskedag var dagen da Gud sa ja til Jesu ord på korset: «Det er fullført!»

Nå etter påske kan du med frimodighet sitere både for deg selv og andre: «Han døde for oss, og han lever!» Og føy gjerne til Jesu egne ord: «Den som tror på meg, skal leve om han enn dør.»

Powered by Labrador CMS