Ser Betlehemsstjerna når han lukker øynene
Etter en troskrise har Sigvart Dagsland igjen funnet stallen og krybben.
De minner litt om Josef og Maria, og de vet hva det vil si å lete etter et herberge. For Sigvart Dagsland og Karoline Krüger er julefortellingen den viktigste fortellingen akkurat nå. Så viktig at den er nerven i deres første felles plateutgivelse «Jul».
Men mannen bak en av våre mest kjære salmeplater, «Det er makt i de foldede hender», var nær ved å miste troen for fem år siden. Da han fant den igjen ble hans kone alvorlig syk.
I andre etasje på Bølgen og Moi i Bergen, i en rød sofa, glir Sigvart ned. Den ene foten er litt stiv etter en operasjon, men slipset er løst og smilet er på plass. Det er mindre enn ett år siden han fikk en aha-opplevelse sammen med sin kone. De skulle lage juleplate. Da hadde de forsøkt å skrive noen norske sanger sammen, og de hadde forsøkt seg på engelske coverlåter. Men det var som å starte en kald motor. Da en venn foreslo at de burde lage en juleplate visste de at det var det de skulle.
- Juleplaten sier noe om oss. Låtene handler om de næreste øyeblikkene i stallen, og om lyset som kommer til verden. Lys i mørket er temaet for låtene vi har valgt ut, forteller Dagsland.
- Dere opplevde et mørke som familie da din kone Karoline fikk kreft for tre år siden. Dere kom igjennom det og hun er frisk i dag. Hvordan opplevde dere det?
- Jeg med min kristne tradisjon er overbevist om at livet går videre etter døden, og Karoline også, selv om hun ikke kaller seg kristen. Det har vært håpet i håpløsheten for oss. Dette livet er et kort opphold i en stor evighet. Dessuten visste vi jo at uansett hvordan dette hadde gått, så ville den andre klart seg, barna ville vært trygge. Noen av vennene våre syntes det var tøft å høre. Men jeg synes ikke at det er provoserende å vite at hvis Karoline hadde forsvunnet hadde jeg visst at jeg hadde klart meg, selv om hun er min sjelevenn. Det er godt å vite for begge. En ting jeg har lært meg er at uansett hva du opplever vil det gå over, enten det er glede eller sorg.
- Nå har dere holdt sammen i 25 år, og vært gift i 20 år. Hva har vært nøkkelen til å holde sammen?
- Da Karoline opplevde denne sykdommen og jeg visste at jeg kunne miste henne, var det som om jeg valgte henne på ny. Jeg tenkte: Nå kan det gå galt, men jeg ville ha mer av dette. Jeg gjorde et aktivt valg. Jeg ville ha henne. Gjennom årene har det vært viktig for oss å jobbe med forholdet. Det er oppskrytt å fortie ting. Det skal man ikke. Ekteskapet er hard jobbing, man må tro på det. Men mest av alt er det glede. Vi har nok en grunnleggende vennlighet overfor hverandre. Den er viktig. Vi lar det ikke gå så langt at vi er stygge og slemme mot hverandre. Den grunnleggende respekten har vært der hele veien.
- Hvordan vil du beskrive hjemmet til Krüger og Dagsland?
- Hjemmet vårt er åpent og tydelig, og ganske lekent, tror jeg. Vi er opptatt av at døtrene våre skal tenke selv. Så lenge de reflekterer får de lov til å konkludere hvor de vil. Vi har vært veldig opptatt av å ikke lyge når vi blir spurt om kompliserte ting, som for eksempel barndommen vår og ungdommen. Vi er ærlige. Karoline har veldig få lik i lasten, mens jeg har prøvd mer. Det er jeg ærlig på, og det takler de. Men jeg blir jo litt engstelig når døtrene ser på «crappy» tv-program som Svenske Hollywood-fruer. Mange foreldre vil kanskje tenke om sine barn; tror de virkelig at svenske Hollywood-fruer opplever toppen av lykken? Men så skjønner vi jo at de reflekterer selv og ser på det litt annerledes enn oss. Jeg vil beskrive hjemmet vårt som tydelig, vennlig og åpent. Vi har mange mangler, men de er vi åpne med.
- Dere gir nå ut en plate som handler om en fortelling, et under, et mirakel - Gud som blir menneske. Har du selv opplevd under?
- Ganske mye. Jeg tror egentlig at vi ofte stenger av den muligheten fordi vi vil gjøre ting rasjonelt. Men vitenskapen er i ferd med å bli mer og mer religiøs. De snakker annerledes nå enn før. Folk også. De er mer åpen for det åndelige. Og da må de kristne følge etter, for den uåndelige kristendommen er ikke så fascinerende.
- Kan du gi eksempler på under du har opplevd?
- Det jeg har opplevd er å få svar på noe dypt inni meg som plutselig skjer. Ganske jevnlig får jeg slike aha-opplevelser. Det hender ganske ofte at jeg får beskjeder som har en klar mening og hensikt. Jeg er veldig åpen for slikt.
- I sangen «Josef» på platen din har dere satt melodi til en tekst av André Bjerkheim. Han skriver om Josef at han ikke er «seergaven gitt». Men du mener altså at du har fått en slags seergave?
- Ja, det vil jeg si. Og det tror jeg alle mennesker kan oppleve på et visst nivå. Det handler ofte om å se litt mer enn det som bare kan sees. Kunstnergaven opplever jeg som noe spirituell. Jeg husker at Egil Hovland fortalte meg at da han komponerte innsettelsesmusikken til Harald og Sonja våknet han midt på natten og så tonene i luften, fem notelinjer. Så bare skrev han de ned. Så tenkte han: Dette er for enkelt. Men han brukte melodien likevel. Den følelsen har jeg har hatt mange ganger. Man ser ting, det er tydelig, og da tenker jeg: Denne intuisjonen må jeg ta vare på.
- Din mest solgte soloplate er salmeplaten «Det er makt i de foldede hender». Hvorfor tror du at så mange har omfavnet den?
- Jeg tror jeg var rett mann på rett plass. Den har en veldig kraft, og salmene formidles på en ny måte. Jeg vet at veldig mange har brukt den i svært sentrale situasjoner i sine liv. Men for å finne forklaringen på det må du nok se på det norske folk, hvor sterk Gudstroen og kirken er forankret i folket. Det er en veldig kraft når denne «lys i mørke» -historien fortelles. Vi ser jo etter 22. juli, at kirkene fylles igjen. Fordi det er da kirken forteller sitt sanne budskap. Når dette budskapet fortelles på en skikkelig måte blir det veldig sterkt.
- Du er en av kristenhetens mest kjente kristne artister. Hvordan har du opplevd forventningspresset?
- Det har lagt på meg som en klamp om foten. Før opplevde jeg at jeg skulle være en bjellesau, og at jeg skulle oppføre meg på visse måter ifølge noen. Jeg fikk ofte brev og ganske mye styr hver gang jeg gikk bort fra det og tenkte selv. Det irriterte meg ganske mye. Så mye at jeg tenkte at jeg måtte gjøre noe med det. Jeg ble jo tatt til inntekt for ting jeg ikke kunne tas til inntekt for, for eksempel homsekampen. Derfor ga jeg et stort intervju i VG i 1999 hvor jeg satte skapet der det hører hjemme for meg. Deretter fulgte en debatt om hva kirken skal være og hva gudstro er. Jeg har aldri sett på forventningspresset som et onde, men det har vært en klamp om foten.
- Har du fortsatt klampen om foten?
- Nei, altså, fri fra den blir jeg vel aldri. Jeg har ikke problemer med uenighet. Ikke hjemme hos oss eller med musikerne mine, eller når det omhandler kirkelige ting. Så motstand gjør meg klokere og mer bevisst på at det fins ulike måter å se ting på. Jeg har selv endret mening på mange områder og vil fortsette med det.
- Samtidig er det da du selger flest plater, når du møter forventningene hos denne «klampen» om foten?
- Vel, jeg gjør bare det jeg selv har lyst til. Når mine tekster skal tolkes må du tolke de på bakgrunn av mange ting, en fascinasjon for det liberale, det anarkistiske, det kristne og min oppvekst. Jeg er jo en del av en kontekst. Jeg underslår aldri at jeg er en kristen. Det sier jeg hver gang. Jeg ser på Jesus som min frelser og Gud som min skaper. Men noen klamme hender som skal omfavne meg, det har jeg ikke tenkt å ta så mye hensyn til lenger.
- Noen blir sure på deg fordi de opplever at du har forandret deg, blitt mer liberal. Du har sagt tidligere at du skjønner deres reaksjon, men at du også synes det er litt gøy.
- Ja, jeg synes det er show at ting lever. At kirken lever, og at den ikke er død.
- Går du selv i kirken?
- Jeg gjør det av og til, men ikke så ofte. Jeg må være ærlig å si at jeg ikke får så mye ut av det. Jeg mediterer og ber daglig, ganske mye, opp til en time av og til. I den vekselvirkningen føler jeg at jeg lever. Du kan si at det rituelle er kirkens sterkeste kort. Men i prekener og i det hverdagslige føler jeg meg ikke alltid hjemme. Jeg må innrømme det. Det gir meg ikke så mye. Jeg ser ikke på det som en plikt å gå i kirken, for verken kristne eller åndelige mennesker. I min egen kirke, Slettebakken kirke, opplever jeg noen veldig brennende mennesker som skaper veldig varme og engasjement rundt seg. Der har du englene på lokalt plan. Men selve gudstjenesten gir meg ikke så mye.
- Du snakker om at bønn og meditasjon er viktig for deg. Kan du fortelle litt mer om det?
- Det har blitt sagt at når en ber taler en til Gud, når en mediterer snakker en med Gud. For meg er meditasjon en samtale. Det er godt mulig det er bønn. Men jeg bruker ordet meditasjon fordi det er en samtale. Det er en aktiv form for kommunikasjon innover. Jeg lukker øynene og holder hendene på hjertet og så tømmer jeg meg inn for Gud. Det er her jeg finner ro. Å snakke slik med Gud er det viktigste i livet mitt ved siden av familien.
- Det er ikke mer enn fem år siden du bestemte deg for å forkaste troen og melde deg ut av kirken, men du ble. Hva skjedde?
- Jeg ringte Jacob Jervell (teolog, red.anm). Jeg sa til ham at jeg ville skrive en bok for å få svar på spørsmål for min egen del. I 16-17 timer satt jeg sammen med Jervell og spurte ham om alle spørsmålene jeg lurte på. Jeg tok alt opp og skrev den ned etterpå. Men det ble aldri en bok. I stedet ble det svar for meg. Svar som gjorde at jeg ble værende i troen og i kirken. Så altså, dette tror jeg på: Jeg er skapt av Gud, frelst av Jesus - med litt hjelp av Jakob Jervell.
Sigvart Dagsland ler. Han lette etter et herberge og fant det. Men likevel ikke helt. Når han lukker øynene og snakker med Gud er det som om han ser Betlehemsstjerna blinke i det fjerne Og da begir han seg nok en gang ut på leit.