Skolegudstjeneste
Formålsbestemmelser for skolen og læreplaner er sprengfulle av verdibaserte begreper. Det er ikke mulig å se for seg en verdinøytral skole. Det er fortsatt slik at kristendommen er det viktigste grunnlag for vår verdiforståelse.
Julegudstjeneste for norske skoleelever ble kjapt et debattema etter at Utdanningsdirektoratet (Udir) i samråd med Human-Etisk Forbund kom med årets veiledning for gjennomføringen.
En av endringene er at Udir nå anbefaler aktiv påmelding. Helt til slutt i veiledningen står det:
«Anbefalingene gjelder også for skoler som er godkjent etter friskoleloven, med unntak av skoler godkjent på religiøst grunnlag.»
De cirka 110 grunn- og videregående skolene som er godkjent på dette grunnlaget kan altså holde gudstjeneste som en del av obligatorisk skoleaktivitet.
I offentlige skoler må en altså drøfte seg fram til om de skal legge til rette for å kunne gå til kirken. Samtidig må skolen sørge for å ha «ikke-diskriminerende fritaksordninger gjennom likeverdige alternative tilbud».
Hva kan skolen arrangere som er likeverdig med en gudstjeneste?
I tillegg må gudstjenestens innhold godkjennes av skolen som jo har ansvar for elevene.
Skolegudstjenesten er bare den lille toppen av isfjellet som dukker opp ved juletider. Den samme måten å tenke på i offentlig skole preger jo alle skoledagene.
Fravær av skolegudstjeneste er et tap. Et større tap, ikke bare for kirken og andre trossamfunn, men for samfunnet som helhet, er at skolen baseres på fravær av tro.
Troen er viktig for mange mennesker og en sentral faktor i å kunne forstå hverandre i et stadig mer flerkulturelt og flerreligiøst samfunn. Da er det svært uheldig å behandle tro som noe ikke-relevant i opplæringen og i det å bli gagns mennesker i samfunnet.
Det hjelper ikke at myndighetene kamuflerer denne distanseringen til tro bak begrepet nøytralitet.
All utdanning må baseres på verdier. Elever i skolen møter verdiformidling kontinuerlig, også livssynsrelaterte verdier.
Formålsbestemmelser for skolen og læreplaner er sprengfulle av verdibaserte begreper. Det er ikke mulig å se for seg en verdinøytral skole. Det er fortsatt slik at kristendommen er det viktigste grunnlag for vår verdiforståelse.
Det er lett å tenke at det å være elev på en kristen skole er sært blant annet fordi disse skolene utgjør et lite mindretall. Egentlig er det vel motsatt?
I kristne friskoler ser man sammenhengen mellom kristen tro og tradisjon og de verdier vi ønsker å bygge livet og samfunnet på.
En utdanning som plasserer verdiforståelsen i sammenheng med livssyn, vil også gjøre det enklere å forstå mennesker med annen tro og overbevisning.