Slår tilbake om kobling mellom islam og vold: – Ingen ære i å drepe kona
Moské-leder mener norske og muslimske verdier er like og at Norge egentlig er et muslimsk land.
Aldri før har Norge hatt så mange saker om negativ sosial kontroll og æresrelatert vold, som i fjor.
Antall saker har økt med nesten 30 prosent det siste året og er nesten tredoblet siden 2015, ifølge oversikten.
De 1137 sakene som kom inn i 2023 gjelder blant annet trusler, vold, personer som er ufrivillig sendt ut av landet og tvangsekteskap, ifølge NRK.
– Handler ikke om islam
I Norge blir disse sakene ofte knyttet til muslimske miljø.
Dagen besøker Bergen Moské like før fredagsbønnen, samme uke som tallene blir offentliggjort. Det summes i gangene og et økende antall menn faller på kne vendt mot Mekka.
Samtidig har NRK Brennpunkt publisert serien «Ære», der vi blant annet møter en ung kvinne på flukt fra foreldrene sine som vil gifte henne bort.
Pressetalsmann Badreddine Maizi i Bergen moské, mener æresrelatert vold ikke har noe med islam å gjøre.
– Dette handler om kultur, ikke islam, slår han fast.
Reagerer på kobling
De fleste sakene om æresrelatert vold er knyttet til personer fra Syria, Irak, Pakistan og Somalia, viser den ferske undersøkelsen.
Her er mellom 90 og 99 prosent av befolkningen muslimer. Landene blir derfor ofte omtalt som muslimske land.
Å si at de fleste av sakene som handler om æresrelatert vold stammer fra muslimske land, blir likevel feil, mener Badreddine Maizi.
– For i det du sier det, knytter du æresrelatert vold til islam, men de handlingene er ikke begrunnet i vers fra koranen. Det er samme som å si at de fleste rusmisbrukere eller overdoseofre er i kristne land. Det blir feil assosiering, sier han.
Maizi tar et eksempel:
– La oss si at noen kommer til imamen og sier: «Jeg vil gifte min datter bort til sin fetter i utlandet. Hun har ikke lyst, men det gjør ikke noe.» Hvis imamen da sier, «det går bra, for det står i skriften», da er handlingen muslimsk. Men ingen imamer i Norge vil applaudere noe sånt.
– Norge er muslimsk
Maizi mener derimot at norske og muslimske verdier samsvarer på mange områder.
– Egentlig kan du si at Norge er et muslimsk land, sier han og viser til en undersøkelse fra USA.
– Hvordan?
– På grunn av verdiene. Rettferdighet og likhet for loven er muslimske verdier. Norge er derfor mer muslimsk enn mange såkalte muslimske land, sier Maizi.
Han forklarer at islam ikke handler om et geografisk sted, men om verdier.
En av verdiene er i strid med for eksempel tvangsekteskap.
– Det finnes ingen tvang i islam. Derfor er ikke et ekteskap, gjort med tvang, et islamsk ekteskap, sier Maizi.
Satte i verk tiltak
Selv om det, ifølge Maizi, ikke finnes noen kobling mellom islam og æresrelatert vold, har Bergen moské satt inn flere tiltak for å forhindre at dette skjer.
I 2018 søkte moskeen om støtte til prosjektet «Forebygging av negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse».
Midlene fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) har til hensikt å iverksette regjeringens integreringspolitikk.
Prosjektet kunne derfor starte i 2019.
Det ble arrangerte store møter og konferanser, hvor man inviterte forelesere fra ulike bakgrunner, i tillegg til teologer fra egen moské.
– Hvorfor startet dere dette prosjektet hvis det ikke var et problem dere skulle løse?
– Det var ikke statistikk som drev oss til å søke på prosjektet, for vi har ikke noe statistikk på dette. Ett individ som opplever tvang er nok for oss til å bruke ressurser på det, sier Maizi.
Han forteller at moskeen har jobbet forebyggende gjennom individuell rådgivning og veiledning, samt gjennom fredagstaler og konferanser.
Skilsmisse i moskeen
Denne fredagen skal imam Abdiladif Ahmed ta opp et beslektet tema.
– Jeg skal tale om ekteskap og familie og det som holder familien sammen, sier Ahmed til Dagen.
Han forteller at skilsmisse også er en utfordring i moskeen.
– Vi underviser om viktigheten av familie og ekteskap og om kommunikasjon i relasjonen, sier imamen.
Menn og husarbeid
Både Ahmed og Maizi har observert at det for noen menn kan være spesielt vanskelig å komme til en ny og så annerledes kultur som den norske.
– Det er et kultursjokk, sier Maizi.
– Dette gjelder spesielt de som har en vanskelig bakgrunn og har kommet hit som flyktninger. De har mistet sine venner, sin kultur, luktene og hele sitt nettverk. Så har de kanskje begrenset inntekt.
Ahmed forklarer at noen også opplever et rollebytte når de kommer til Norge.
– I hjemlandet var det kvinnen som gjorde husarbeidet og laget mat, mannen var i jobb og tjente penger. Men i Norge skal kvinnen ut i jobb, mannen må hjelpe til hjemme. Kanskje kvinnen forventer at mannen skal være som andre norske menn, så hun maser på ham og sender ham små stikk. Han, på sin side, forventer respekt, sier imamen.
– Tror dere slike situasjoner kan skape grobunn for æresrelatert vold?
– Ja, sånne situasjoner kan være årsak til det, sier Maizi.
Han mener det finnes for få tilbud til menn.
– Det finnes krisesenter for kvinner og psykologisk helsetilbud for kvinner, men ikke så mye for menn. Men disse mennene har de samme behovene, sier han.
– Føler på et stigma
Maize mener muslimer i Norge blir stigmatisert når æresrelatert vold blir omtalt.
– Noen skammer seg for å si at de er muslimer på grunn av dette.
– Når lærere i skolen sier «kvinner i muslimske land» så blir en viss praksis knyttet til islam. Da kan muslimske elever i klasserommet føle et sterkt stigma. Jeg har selv opplevd det. Mange opplever det, sier han.