Søndagsskolen er ikke alltid en søndagsskole
Et nytt læringsopplegg rekker ut en hånd til urolige barn.
Har Bibelen noe å lære oss om sosiale ferdigheter? – Ja, mener søndagsskolekonsulent Kristin Eide.
Konklusjonen har hun kommet til etter at hun har sluttført søndagsskoleopplegget «Sprell levende livsmestring». Da Eide startet hadde hun spesielt de litt urolige barna i tankene. Men etter hvert forsto hun at hun ville få mer enn bare et opplegg for de barna som ikke passet inn i et vanlig søndagsskoleopplegg.
– Underveis ble det klart for oss at dette er noe som alle barn kan ha glede av, ikke bare de barna som har utfordringer med å sitte stille og som strever med konsentrasjonen, sier hun.
Sinnemestring
Materiellet bygger på Sprell Levende, som er Søndagsskolen Norge sitt pedagogiske materiell. Det har også hentet inspirasjon fra ART, et stadig mer populært program for å lære barn sosiale ferdigheter. ART ble utviklet i USA og består av tre komponenter; trening av sosiale ferdigheter, sinnemestring og trening i moralsk resonnering.
Søndagsskolen har ikke ønsket å ta utgangspunkt i diagnoser, men i barnets vansker. «Fokuset vårt er å gi lederne gode redskaper ut fra hva barnet strever med og trenger,» heter det i materiellet som er utarbeidet.
Respekt og mot
Kristin Eides hjertebarn ble lansert i august. Det har blitt prøvd ut på to forskjellige grupper, med gode tilbakemeldinger.
Søndagsskolekonsulenten forteller at det dreier seg om et ferdig opplegg på ti samlinger der en får jobbe med ulike sosiale ferdigheter. Barna skal få fordype seg i tema som respekt, mot, ansvar, selvkontroll og hjelpsomhet, for å nevne noen.
Knyttes til Bibelen
– Hvordan går dere fram for å lære barna om respekt og mot?
– Vi snakker først om hva ordene innebærer og knytter dem opp mot et bibelvers og en fortelling fra Bibelen. Et eksempel på det kan være hvordan Jesus møter tolleren Sakkeus. Andre ønsket ikke å ha noe med han å gjøre, men Jesus møter han med respekt. Han viste med all tydelighet at han ville være sammen med han. Det resulterer i at han får et møte med Jesus, noe som i seg selv er fantastisk.
Bibeldrama
Etter at barna først har fått høre bibelfortellingen, får de tildelt en rolle. Deretter dramatiserer de historien de har hørt.
– Det som er viktig er at alle får være med. Flere har gitt tilbakemelding på at det de likte best med opplegget var å gå inn i bibelfortellingene. Når vi har lyttet og dramatisert, snakker vi om det vi har opplevd og tar oss tid til undring. Barna får utdelt et undringsark som er tilpasset deres alder, og i samtalen spør vi: Hva skjedde? Hva har vi hørt? Hva opplevde vi? Og på hvilken måte handler denne fortellingen om meg og mitt liv?
Barna får også reflektere ut fra sin egen erfaring. Et spørsmål kan for eksempel være om de har opplevd at noen har vist respekt for dem, eller om de viser respekt for andre.
– Så får de med seg et oppdrag hjem som pågår over flere dager. Dermed blir det fokus på det aktuelle temaet hjemme også, sier Eide.
Hjelpsomhet
Når barna skal lære om hjelpsomhet, får de utdelt et oppdragsark i tillegg til et undringsark.
– I en rubrikk skal de fylle inn hva de vil øve på. Det kan være å hjelpe bestemor med å lage middag eller å hjelpe lillesøster med lekser. Det kan være mange ting, men helst noe de har lyst til. Det handler om hvordan man kan ha et godt liv med fokus på seg selv og de en er sammen med, forklarer Eide.
Da Søndagsskolen skulle prøve ut opplegget valgte de en dåpsskole med fem- og seksåringer, samt en tredje klasse på en kristen friskole.
– Er barna flinke til å finne oppdrag de skal utføre i løpet av uken?
– Både barna i dåpsskolen og i tredje klasse fant mange spennende oppdrag, og de var veldig klare til å vise og fortelle til resten av gruppen hva de hadde gjort. Da vi snakket om mot, var de yngste opptatt av at de våget å sykle og sparke sparkesykkel ned bratte bakker. Og da vi snakket om hjelpsomhet, var de eldste opptatt av å hjelpe søsken, foreldre og venner.
– De som har vært med på utprøvingen av Sprell levende livsmestring, har gitt tilbakemelding på at de synes det er spennende. Fra begge steder har vi fått positive tilbakemeldinger. De opplevde at det var enkelt å legge til rette undervisningen for ulike aldersgrupper.
Velsignelse
Etter å ha snakket om bibelteksten og levd seg inn i den, avrundes samlingen med en velsignelse.
– Det starter med at vi velsigner hverandre med noen gode ord. Om man samles i en klasse eller i en gruppe, kan man si noe fint til den som sitter ved siden av. Det handler blant annet om å øve seg på å ta imot gode ord og om å si takk.
Litt flaut
Eides erfaring er at det er positivt både for den enkelte og for miljøet i gruppen når alle får høre de positive ordene som blir sagt.
– Det skjer noe når man får velsigne hverandre med gode ord, oppsummerer hun.
– Kan ikke det også oppleves litt kleint å skulle si noe positivt til sidemannen?
– Enkelte synes det kan være litt flaut i starten, men da hjelper vi dem. Jeg har veldig positive erfaringer med dette.