SORG: Joachim kristne kjenner en dyp sorg over at kristne tar tid til å praktisere yoga i stedet for å meditere i stillhet over Guds ord.

Teolog advarer mot å demonisere yoga

– Yoga er ikke nøytralt, men det betyr heller ikke at det er ondt, sier teolog og åndelig veileder.

Publisert Sist oppdatert

Hvordan kan kirken møte lengselen bak den nye åndelige hverdagsreligiøsiteten? Og hvordan utfordrer yoga, mystikk og meditasjon vår egen tro?

Mandag kveld var Joachim Grün, grunnlegger av Petersstiftelsen og Solåsen Pilegrimsgård, invitert til NLA Høgskolen i Bergen for å svare på spørsmålene. Grün har skrevet bok om New Age og har utgitt et hefte om mindfulness i tidsskriftet Over Alt.

– Hva har Yoga med Kristus å gjøre?

Grün mener at kristne bør ha et misjonalt blikk på mennesker som tilber en annen gud, samtidig som vi har et selvkritisk blikk på egen spiritualitet. Han advarer mot å demonisere alt som er forbundet med yoga og mot å gjøre det til et angstprosjekt. Vi må i stedet spørre oss hva yoga har med Kristus å gjøre, mener han.

For en del år tilbake debatterte kristne om kortspill, dans og alkohol var synd. I dag er det en allmenn oppfatning blant kristne at man er fri til å følge sin egen samvittighet i slike spørsmål. Grün mener at vi kan tenke på samme måte om yoga, og viser også til det Paulus tenkte om offerkjøtt i 1. Kor. 10.

– Hvis yoga er et frelsesspørsmål er det ikke lenger mulig å tenke forskjellig og å omgås det forskjellig. Da er det synd, og da vil alle som på en eller annen måte bedriver yoga bli kalt inn til oppgjør og syndsbekjennelse. Men det er ikke min oppfatning, sier Grün til Dagen.

FRIMODIG: Seminaret på NLA Høgskolen skjedde i regi av Frimodig kyrkje i Bjørgvin.

Tre vanlige holdninger

Han mener å se tre vanlige holdninger blant kristne til yoga: Det er de som sier nei til alle utgaver, noen fordi de har vonde erfaringer med «hedensk yoga». Så er det de midt imellom, som forbinder yoga med kroppsøving, stillhet, frigjøring fra tanken, pust og avspenning. Ifølge teologen kan det klassifiseres som en sekularisert utgave.

Den tredje gruppen har navn som «cross-yoga og holy yoga».

– Der forbinder man kroppsøvelser med Guds ord og bønn, forklarer han.

Mens teologen er positiv til cross-yoga, er han negativ til yoga-gudstjenester, som Dagen har skrevet om tidligere.

– Hva er forskjellen?

– En gudstjeneste har en utforming som har gått gjennom alle slekter og tradisjoner. Alle vet hva en gudstjeneste er og skal være. Hvis man kaller det yogagudstjeneste, gis det et inntrykk av at yoga er det bestemmende elementet, og det blir feil. Cross-yoga er derimot en motsatt bevegelse. Det handler ikke om at vi tar yoga inn i noe kristent, men omvendt. Vi bringer Guds Ord og bønn inn i en yogaform som ikke er den klassiske, hedenske yogaen. Den siste er uforenlig med kristen tro.

Stille rom

Grün tror at den viktigste grunnen til at yoga har blitt så populært i Norge, er at vi lever i en hektisk kultur og har behov for stille rom.

– Yoga fungerer som en hjelp til avspenning og åndelig konsentrasjon. Men dette kan vi også finne i kristen meditasjon og i Jesusbønnen.

Han kjenner en dyp sorg over at kristne bruker mye tid til å praktisere yoga men ikke har tid til å meditere Guds ord og innøve den stille bønnen.

– Som ansvarlig for et retreatsenter vet jeg hva Gud gjør med oss når vi blir stille. Det skjer også idet vi gir ham vår pust og når vi ber Jesus-bønnen. Kristus ønsker å ta bolig i våre hjerter, ikke bare i våre tanker.

Grün sier at ulempen med protestantisk kristendom er at den er ensidig hodeorientert. Fra de ortodokse og fra østlig meditasjon kan vi lære å bli vare for hjerte og kropp, mener han.

– Det har blitt til stor velsignelse for meg. Jeg tenker at hvis vi skal møte mediterende mennesker som bruker daglig tid i stillhet, kan vi ikke bare komme med våre egne tanker. Hvis vi ønsker å møte fremmed åndelighet fra østen med en misjonal holdning, bør vi selv praktisere kristen meditasjon.

Vi må vite hva troen kan gjøre med både kropp og hjerte.

En forberedelse

– Vil du si at yoga er nøytralt?

– Nei, men det betyr ikke at det bare er ondt. Jeg starter hver dag med å meditere over Guds Ord før jeg går inn i stille bønn. Omvendt kan yoga og mindfulness for noen kristne bli en forberedelse til å få et fornyet forhold til Guds Ord og oppdage Jesusbønn og meditasjon.

Under seminaret delte Liv Ågotnes en slik erfaring. Hun fortalte at mindfulness har vært en hjelp for henne til å lande i bibellesingen.

– Jeg sitter mer og mer i stillhet med et bibelvers. Kanskje i 10-20 minutter, for å lande mentalt og i kroppen. Ordet blir levende på en annen måte enn hvis jeg bare går videre til neste gjøremål. Det har revitalisert troen min, og jeg opplever i sterkere grad enn før at Gud ønsker en relasjon til meg som menneske, sier hun til Dagen.

– Men hvorfor må vi kalle det som handler om meditasjon og bibellesing for mindfulness?

– Jeg behøver ikke å gjøre det, men jeg opplever at mindfulness har fungert som et verktøy for å lande kroppslig og mentalt. Man kan fylle det med kristent innhold. Jeg opplever at det er et nøytralt verktøy for å roe ned kropp, pust og sinn, sier hun.

Pust og gjentagelse

I undervisningen trakk Grün fram det han mener er gode elementer ved yoga: pust og gjentagelse.

– Å ikke ha et vennskapelig forhold til pusten er et stort savn. Det å gjenta noe har sterk innvirkning på oss, særlig hvis det er forbundet med pust. Derfor må vi spørre oss om det er noe som hører Gud eller skaperverket til. Å legge vekt på pust eller å sette seg rolig i avspenning er ikke demonisk, oppsummerer han.

Samtidig advarer Grün mot både kundaliniyoga og tantrisk yoga, som han mener har sterke element av hinduisme i seg. Han har også kritiske innvendinger mot mindfulness, som har røtter i buddhismen.

– Selv om mindfulness har gode virkninger på mange områder, er jeg skeptisk til hvordan man skal behandle tankene. De skal ikke bedømmes eller vektlegges. Men saken er at hvis jeg fortrenger dem og lar dem fare, så får jeg ikke bearbeidet traumer eller sår eller andre viktige ting som kan komme opp når man sitter i stillhet.

Grün understreker sterkt at det er korset som frigjør mennesker. Yoga kan aldri bli en vei til å bli fri fra synd, og gjentagelse av hinduistiske gudenavn er avguderi, fordi man da henvender seg mer eller mindre bevisst til den guddommen som virker gjennom yoga.

– Jeg har hjulpet mennesker ut av sine mantra, legger han til.

Lov til alt

I 1. Korinterbrev 10 skriver Paulus at vi har lov til alt, men ikke alt tjener til det gode.

– Yoga som begrep er så forvirrende at jeg har kommet fram til at vi må ta hensyn til den svakeste part, sier teologen. Derfor tilbyr vi verken cross-yoga eller holy yoga på retreatene våre, fordi vi vet at en del kristne vil ha store problemer med det, sier han.

Powered by Labrador CMS