Verdens største kirke står (nesten) tom

Vet du ikke hvor verdens største kirke ligger, greier du neppe å gjette det. 25 år etter fullføringen framstår kopien av Peterskirken tragikomisk overdimensjonert.

Publisert Sist oppdatert

Tra­ge­di­en er nok stør­re enn ko­me­di­en. Lan­det er nem­lig El­fen­bens­kys­ten - som bare har en re­la­tivt liten andel ka­to­lik­ker, på mel­lom ti og 20 pro­sent, og nok av andre for­mål som tren­ger pen­ger.

Byen er Yamousso­kro, som den tid­li­ge­re dik­ta­to­ren Félix Houp­hoët-Boig­ny ville gjøre til ho­ved­stad. Han var den førs­te pre­si­den­ten i lan­det etter at Frank­ri­ke oppga lan­det som ko­lo­ni og satt med mak­ten i 33 år.

- Han er lands­fa­de­ren, sier Vest-Afri­ka-eks­pert og Fafo-fors­ker Mor­ten Bøås.

Selv har Bøås be­søkt byen flere gan­ger.

- Det er en stor­sla­gen kirke, men det ser gans­ke sprøtt ut. Noe av det førs­te du ser når du kom­mer kjø­ren­de mot byen og for­satt er inne i sko­gen, er kup­pe­len som hvel­ver seg som en slags perle, for­tel­ler han.

Nø­len­de pave

Øns­ket om å få en mer sen­tralt plas­sert ho­ved­stad var be­grun­nel­sen da Houp­hoët-Boig­ny satte i gang et stor­stilt ut­vik­lings­pro­sjekt i lands­byen Yamousso­kro. Det pas­set ham nok bra at det var her han var født, tror Bøås.

- Han be­gyn­te å bygge den ut med pre­si­dent­pa­lass, et di­gert parti­ho­ved­kvar­ter, et fire­stjer­ners ho­tell med dyr golf­bane, et stort tenk­nisk uni­ver­si­tet og så denne kir­ken, for­tel­ler Afri­ka-fors­ke­ren.

Det en­gels­ke nav­net er The Ba­si­li­ca of Our Lady of Our Peace of Ya­massoukro - Kir­ken for vår frues fred i Yamousso­kro.

Et av de 36 glass­ma­le­ri­ene, som er hånd­la­get i Bord­aux, viser pre­si­dent Houp­hoët-Boig­ny som over­rek­ker en gave til Jesus. Da pre­si­den­ten ville gi kir­ken som en per­son­lig gave til Den ro­mersk-ka­tols­ke kirke, visst­nok fi­nan­siert av pre­si­den­tens egen lomme gjen­nom en «av­ta­le med Gud», nølte pave Jo­han­n­es Paul II. For­ut­set­nin­gen for at han kom og inn­viet kir­ken i 1990, året etter at den var byg­get, var at det skul­le rei­ses et syke­hus for fat­ti­ge. Det ble om­si­der på­be­gynt i 2012, iføl­ge The Eco­nomist.

Høy pris

Kri­te­ri­ene for å av­gjø­re hva som er ver­dens størs­te kirke, er ikke klare. Ulm Minster i Tysk­land er ver­dens høy­es­te. Og Pe­ters­kir­ken i Roma har så­vidt en høy­ere kup­pel enn kir­ken i El­fen­bens­kys­ten - visst­nok etter på­trykk fra paven om at den afri­kans­ke kir­ken ikke måtte over­gå ver­dens ka­tols­ke ho­ved­kir­ke. Men li­ke­vel rager den afri­kans­ke kir­ken to­talt sett om­trent 30 meter høy­ere i været tak­ket være et mo­nu­men­talt kors på top­pen.

Flere kir­ker i for­skjel­li­ge land har stør­re indre areal og plass til flere men­nes­ker, men ut fra to­tal­area­let med plas­sen foran er den ivo­ri­ans­ke kir­ken størst, iføl­ge lek­si­ko­net Bri­tan­ni­ca. På plas­sen det plass til hele 300.000 men­nes­ker.

Inne i kir­ken er det sitte­plass til 18.000. Det er enormt mye mer enn be­ho­vet en van­lig søn­dag, da noen få hund­re kom­mer til guds­tje­nes­te, iføl­ge nett­ste­det The Daily Beast som nylig har be­søkt kir­ken.

Pris­lap­pen ble på 600 mil­lio­ner dol­lar, eller 1,8 mil­li­ar­der kro­ner etter da­gens kurs. 272 søy­ler omgir kir­ken. Fire av dem er store nok til å romme hei­ser som tar be­sø­ken­de opp­un­der kup­pe­len. Der får de ut­sikt over byen som for­melt sett fort­satt er ho­ved­stad i lan­det.

- På mange måter er det en hyg­ge­lig by, men in­fra­struk­tu­ren er over­di­men­sjo­ner, sier Mor­ten Bøås.

Stor usik­ker­het

Etter en re­la­tivt god øko­no­misk pe­rio­de på 1970- og star­ten på 1980-tal­let, kom El­fen­bens­kys­ten i en vans­ke­lig si­tua­sjon i årene etter at pre­si­dent Houp­hoët-Boig­ny døde i 1993.

- Under ham hadde de et halv-auto­ri­tært styre som fun­ger­te noen­lun­de greit så lenge de hadde høye pri­ser på kakao, for­tel­ler Bøås.

Men etter hans bort­gang slo flere uhel­di­ge fak­to­rer inn sam­ti­dig: Ka­kao­pri­se­ne gikk ned, og det ble kamp om makt og ret­tig­he­ter i lan­det. Sær­lig ble det strid om hvem som skul­le ha stats­bor­ger­skap.

Etter hvert ble det har­de­re fron­ter mel­lom et­nis­ke grup­per. Fol­ke­ne i den nord­li­ge delen av lan­det, i ho­ved­sak er mus­li­mer og ut­gjør mindre­tal­let, opp­lev­de seg mar­gi­na­li­sert av fler­tal­let i sør der fler­tal­let er krist­ne.

- Myn­dig­he­te­ne pres­set på for å gjen­nom­føre po­li­tisk og øko­no­misk li­be­ra­li­se­ring sam­ti­dig. Usik­ker­he­ten ble stor, og mange hadde mye å tape, opp­sum­me­rer Bøås.

Opp­le­ver fram­gang

Fra 2002 ble kon­flik­ten enda mer skjer­pet. Det førte blant annet til at mi­sjo­næ­re­ne til Norsk Lu­thersk Mi­sjons­sam­band i lan­det måtte eva­ku­eres, men de siste årene har flere av mi­sjo­næ­re­ne vendt til­ba­ke.

- Ting er i ferd med å gå den rette veien, sier NLMs sted­li­ge re­pre­sen­tant Edgar Gamst Kris­tof­fer­sen på te­le­fon fra El­fen­bens­kys­ten.

Han for­tel­ler at lan­det er i ferd med å byg­ges opp igjen etter kon­flik­ten og at det er blitt mer fart i øko­no­mi­en.

Sam­ti­dig på­pe­ker han at det in­ter­na­sjo­na­le sam­fun­net har pekt på kor­rup­sjon som en ut­ford­ring.Ar­bei­det med for­soning mel­lom grup­per som har vært i kon­flikt, går hel­ler ikke helt knirke­fritt.

- Men i sum går det den rette veien, og det in­ter­na­sjo­na­le sam­fun­net er også på vei til­ba­ke til lan­det, sier Gamst Kris­tof­fer­sen.

Han opp­le­ver ikke pro­ble­mer med å drive mi­sjo­nens ar­beid, ut over ut­ford­rin­ger knyt­tet til kri­mi­na­li­tet som gjel­der i de fles­te fat­ti­ge land.

Mor­ten Bøås be­kref­ter at lan­det er mer sta­bilt, men ser la­ten­te spen­nin­ger i sam­fun­net som kan bli mer syn­li­ge når det går mot valg.

Usik­ker sym­bolver­di

Samme hvor­dan ti­de­ne blir, kom­mer kir­ken i Yamousso­kro til å stå som et minne om en tid som var. I for­bin­del­se med byg­gin­gen sa en tals­mann for Va­ti­ka­net til Time Ma­gazi­ne at stør­rel­sen og ut­gif­te­ne gjor­de dette til en «de­li­kat sak».

- Men det er et pro­sjekt som lig­ger pre­si­den­tens hjer­te nær, og han ser det som et ut­trykk for tro. Vi vil re­spek­te­re det, sa tals­man­nen.

Pre­si­den­ten kon­ver­ter­te selv til ka­to­li­sis­men som for­eldre­løs ten­åring. Bøås opp­fat­ter at han har gjort noe av det samme som mange mek­ti­ge fyrs­ter i Euro­pa gjor­de tid­li­ge­re i his­to­ri­en: reis­te kir­ker som et mo­nu­ment også over seg selv og sin egen inn­sats.

- Mange av kirke­byg­nin­ge­ne som vi synes er flot­te å se på i dag, enten det er Ni­daros­do­men eller ka­te­dra­len i Dur­ham, vir­ket nok også gans­ke over­di­men­sjo­ner­te i sin tid. Jeg er ikke sik­ker på hvor­dan man kom­mer til å vur­de­re kir­ken i Yamousso­kro om noen hund­re år, sier han. Dagen

Gigantkirke i bushen

Basilica of Our Lady of Peace i Yamoussokro, Elfenbenskysten

Bygget i årene 1986-1989

Innviet av pave Johannes Paul II i 1990

Initiativtaker var president Felix Houphouët-Bougny (1905-1993)

Han gjorde landsbyen der han vokste opp til hovedstad, som den fortsatt formelt er, og satte i gang massive utbygningsprosjekter

Powered by Labrador CMS