– Vi har alltid sunget om Jesus

Tore W. Aas feirer 30 år med Oslo Gospel Choir. Nå er de klar med
 musikalen «messias»

Publisert Sist oppdatert

Til neste år er det 30 år siden Tore W. Aas startet Oslo Gospel Choir. Koret ble raskt Norges mest kjente gospelkor og solgte 1 million plater på 90-tallet. Det populære gospelkoret engasjerte artister som André Crouch, Sigvart Dagsland, Tommy Körberg, Sissel Kyrkjebø, Anita Skorgan og Maria Haukaas Mittet.

Nå er Aas blitt 60 år gammel. Han feirer jubileet med å lansere en storslagen musikal om Messias som fremføres av Oslo Gospel Choir.

– Hvorfor har du skrevet denne musikalen?

– De siste årene har teologer stilt spørsmål ved Jesus som Messias, vår frelser. Men hvis Jesus ikke er Messias, da faller fundamentet for troen bort. Poenget til evangeliene er jo nettopp å vise at Jesus er Messias. Så denne musikalen er mitt svar til de som stiller spørsmål ved Jesus som frelser, sier Aas.

Lederen av Oslo Gospel Choir er også opptatt av å gi folk kunnskap om Bibelen og en tørst etter å lese den. Aas er til daglig musikkprofessor ved NLA Høgskolen. Han merker at studentene, selv de som er kristne, ikke leser så mye i Bibelen som han selv gjorde da han var ung.

– Vi som kommer ut av Jesusvekkelsen på 70-tallet lærte å lese i Bibelen hver eneste dag. Unge i dag har ikke en så god bibelkunnskap som det vi hadde, sier Aas.

Maurstad og Konradi

Dagen var til stede da Oslo Gospel Choir viste musikalen for første gang i Norge under Skjærgårdssang i Langesund.

Musikalen «Messias» er en halvannen times lang forestilling med elleve sanger om Jesu liv, hans død og oppstandelse. Hver låt introduseres med en bibeltekst opplest av skuespiller Toralf Maurstad (92). Den enkle dramaturgien er laget av Kåre Konradi.

«Messias» er sydd rundt fortellinger fra Johannes evangelium og omhandler hele Jesu liv.

– Jeg har plukket ut noen kjernefortellinger, blant annet da Jesus gjorde vann til vin, mettet 5.000 og gikk på vannet, forteller Aas.

Fortellingene spilles ut med enkle bevegelser og sang. Musikalen dekker også lidelseshistorien, oppstandelsen og himmelfarten.

– Avslutningslåten er en omskrevet versjon av Händels Messias, forteller Aas.

– Alltid sunget om Jesus

Kor-gründeren mener musikalen er en slags oppsummering av 30 år med Oslo Gospel Choir.

– Det hele startet med at jeg fikk en sang, som jeg opplevde var en god musikalsang, forteller Aas.

Da skjønte han at han måtte skrive en musikal om Jesus. Han begynte i april i 2016 og hadde låtene ferdig i løpet av fem uker.

– For meg har det blitt en oppsummering av hva Oslo Gospel Choir har stått for i 30 år. Vi har alltid vært tydelig med troen vår. Vi har aldri forsøkt å vende kappen etter vinden, sier Aas, og legger til:

– Vi har alltid sunget om Jesus, og det er vi stolte av.

Neste generasjon

– Oslo Gospel Choir var enormt populære på 90-tallet. Kommuniserer koret til en annen målgruppe i dag enn den gjorde da?

– Jeg tror alle som driver med sang og musikk har et publikum når de starter som følger dem videre. Slik er det også med Oslo Gospel Choir. Da vi fremførte musikalen i Langesund så jeg flere blant publikum som har fulgt oss i 30 år. De har fulgt oss hele tiden. Vi har vokst sammen med dem, sier Aas.

Han oppdager likevel at det kommer nye lyttere til som er under 30 år.

– Flere av dem er barna til våre lyttere. De har vokst opp med at Oslo Gospel Choir ble spilt på cd-spilleren i bilen under oppveksten.

– Det er vel likevel slik at gospel var mer populært under korbølgen på 90-tallet enn i dag. Hvordan skal nye yngre målgrupper nås med gospel?

– Det er et spørsmål man ikke tenker på når man holder på med dette. Vi kan ikke bestemme hvem som skal like musikken vår. Vi gjør det vi tror på, så får andre bestemme om de liker det, sier Aas.

Trofaste kormedlemmer

Det er ikke bare publikum som har fulgt koret jevnt og trutt gjennom 30 år.

– Seks av guttene som begynte i koret i 1988 er fortsatt med den dag i dag, sier Aas.

– Men ingen av jentene?

– Dessverre. De to siste sluttet da de fylte 60, sier korlederen.

Han forklarer at turné-livet, spesielt med julekonserter hver dag i desember, er svært krevende når man har flere barn.

– Vi er bare 17 kormedlemmer og er avhengig av at hver eneste kommer når vi skal ha konsert.

Større i Europa

– Du har nå skrevet en stor musikal. Er dette det siste du skriver for Oslo Gospel Choir?

– Det er nok det siste av en slik størrelse. Men jeg har sagt flere ganger at det er på tide å gi seg.

Aas har skrevet én musikal og to messer tidligere. I tillegg har han skrevet musikk til liturgireformen i Den norske kirke.

– Jeg går nok ikke løs på et stort verk igjen. Ting tar lengre tid nå enn da jeg var yngre. Men jeg vil alltid skrive sanger, de dukker opp i kroppen min og må ut, sier Aas.

– Du har hatt en eventyrlig suksess med kristen musikk. Hvordan vil du vurdere norsk kristen musikk i dag?

– Jeg synes det er flott at det gis ut mye lovsang. Det trenger kirkene. Men jeg registrerer jo at fire av de fem kristne plateselskapene, som eksisterte på 90-tallet, nå er lagt ned. Jeg husker den første kristne konserten jeg var på i 1977. Det var Andrea Crouch som besøkte Larvik. Jeg har aldri opplevd en så fantastisk stemning på en konsert noen gang. Det var mye folk og mange kor ble etablert. I dag virker det litt som om folk går på en julekonsert, og så har de fått dosen sin for det året, sier Aas.

Koret turnerer i dag mye mer i Nederland, Tyskland og Sveits enn de gjør i Norge.

– Der samler vi fortsatt fulle hus, sier korlederen.

LES OGSÅ:

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

Powered by Labrador CMS