Vil ha 100 millioner på Alpha-kurs innen 2020
En verdensomspennende Alpha-kampanje rulles i gang høsten 2016. I Norge oppfordres menigheter til å kjenne sin besøkelsestid.
– Noe av jobben vår blir å få menighetene på banen, både de som har drevet Alpha-kurs tidligere, men også nye forsamlinger. Vi håper at menighetene i Norge griper denne mulighetene, sier Inge Morten Paulsen. Han er daglig leder i Alpha Norge.
Alpha International er i full gang med å forberede den store aksjonen. Neste høst starter det som blir en av tidenes største globale Alpha-kampanje, og håpet er at 100 millioner mennesker skal takke ja til et Alpha-kurs innen de neste fem årene.
Til nå har vel 27 millioner gått på Alpha i 169 av verdens land.
Paulsen innrømmer at 100 millioner er et hårete mål, men synes det er positivt at man legger listen høyt.
– Det er selvsagt vanskelig å vurdere om man greier å nå et slikt tall, men Alpha Norge ønsker gjerne å bidra til at det skal være mulig å oppfylle målet. Denne satsingen betyr mye for vårt arbeid her i Norge, og vi gleder oss til å være med å fronte kampanjen, fremholder Paulsen.
Felles uttrykk
Han opplyser at folk flest vil merke kampanjen på ulike måter i det norske samfunnet, men det gjenstår fortsatt en del arbeid før alle detaljer er bestemt.
– Vi håper blant annet å ha på plass et felles uttrykk som folk skal kjenne igjen på ulike plattformer, enten det eksempelvis er reklame på busser eller i andre mediekanaler. På den måten skal folk på forskjellige arenaer bli minnet om at Alpha er på banen.
– Hva tenker du om mulighetene til å nå ut til et bredt publikum?
– Jeg tror potensialet er stort. Alpha er en enkel og tilgjengelig måte å stille spørsmål om de store og vesentlige tingene i tilværelsen, og jeg tror mange mennesker er positive til å få en slik mulighet. Her får man anledning til å stille alle typer spørsmål i et trygt og godt miljø, uten å bli feid av banen, understreker Alpha-lederen.
– Like aktuelt
Og tiden er kanskje inne for et nytt Alpha-løft i Norge etter arbeidet har vært nede i en bølgedal de senere årene. Fortsatt arrangerer enkelte menigheter Alpha-kurs, men det største trykket fant sted de første 10 årene. Siden det første kurset ble arrangert i 1995 har anslagsvis 150.000 nordmenn deltatt på kurs.
– Alpha som verktøy er like aktuelt i dag. Tematikken i konseptet har ikke forandret seg, men vi må på samme tid rigge et uttrykk som treffer dagens deltakere.
– Hva er årsaken til at Alpha ikke har blitt like mye brukt som redskap i menighetene de senere årene?
– Jeg vil være litt forsiktig med å gi noe bastant analyse av det spørsmålet. Det kan ligge noe i at nordmenn er beskjedne og ikke skal «plage» andre med å invitere dem med på denne typen kurs. Mange kurs ble arrangert, men det viste seg kanskje at det ikke var så lett å få familie, venner og naboer med seg. Dette er ikke noe jeg kan fastslå sikkert, men jeg lurer på om det i dag er mer vanlig å invitere med seg folk på kristne arrangementer.
– For øvrig er bølgedalen for Alpha i Norge litt særegent, for i global sammenheng er det fortsatt et mye brukt verktøy i forsamlingene. Bare i India arrangeres det 50.000 Alpha-kurs, og i England hvor arbeidet i sin tid startet, har de en større kampanje i september hver høst. I det siste året har vi også sett at USA har kommet sterkt på banen, forteller Paulsen.
Kirkefremmede
Randesund misjonskirke i Kristiansand har i løpet av de siste 18 årene arrangert 25 Alpha-kurs med hele 1.500 deltakere.
Pastor Jan-Olav Andreassen peker på at menigheten har vært tro mot konseptet hele veien, og at forsamlingen har gode erfaringer med kursene. Han trekker fram flere faktorer som viktig når det gjelder Alpha, men nevner særlig betydningen av å bryte ut av kirkesirkelen når deltakere skal rekrutteres.
– Vi har folk i vår menighet som ikke er redde for å invitere med seg mennesker som til daglig er kirkefremmede. De tar med seg naboer, kollegaer og venner utenfor den tradisjonelle sirkelen rundt det kristne miljøet. Folk kommer til tro, og det resulterer gjerne i at de på neste kurs har med seg nye kollegaer, sier pastoren.
– Hva tenker du om den store, globale kampanjen som er under planlegging?
– Umiddelbart når jeg hører om dette, synes jeg det er positivt. Vår erfaring er at dette er et bra konsept. Jeg er gjerne med og heier det frem, fastslår Andreassen.